Психологічний дискомфорт: чому провели аудит в Зеленогірському ліцеї та що виявила перевірка?

З 11 по 15 березня Державна служба якості освіти в Одеській області провела позаплановий аудит Зеленогірського ліцею, що в Зеленогірській громаді Подільського району на Одещині. Фахова перевірка закладу виявила кілька порушень та недоліків, які стосуються як освітнього процесу, так і організації комфортного освітнього простору для дітей. Деталями та обставинами цієї перевірки зацікавилась СИЛА ГРОМАД.

скрін Наталія Тимошенко

Раптова вакансія чи уникнення “розбору польотів”?

Зеленогірський ліцейЯк повідомили кореспонденту в Зеленогірській селищній раді, перевірка ліцею була ініційована засновником, – тобто керівництвом Зеленогірської громади, який власне, і утримує матеріально-технічну базу закладу.

Проте, як дізналася СИЛА ГРОМАД, причиною прискіпливої уваги аудиторів могли стати скарги батьків до вищих інстанцій.

Зокрема, мати одного з учнів 4-го класу Наталія Тимошенко повідомила у соціальній групі “Батьки SOS” про неякісне викладання іноземної мови.

За її словами, уроки англійської в початковій школі проводила директорка закладу, Олена Олійник. Процес навчання був, на думку матері учня, недосконалим:

Під час уроку вчитель п’є каву, переглядає інтернет, залишає дітей самих у класі, дає дітям тексти для самостійного опрацювання, яке вони не можуть виконати, бо в 4 класі навіть читати не можуть (…) Ця особа дозволяє собі порушувати етику педагога, виганяє дітей з класу, обзиває тупими і дурними, заявляє, що залишить їх ще на рік в 4 класі, бо в них відсутні знання англійської”, – поділилась дописувачка, додавши, що звернулась з цим питанням до Міністерства освіти і вже отримала зворотній зв’язок.

Дійсно, вже на початку березня маму четвертокласника повідомили, що спрямують до Зеленогірського ліцею інституційний аудит за участі фахівців Державної служби якості освіти в Одеській області.

Проте, події, які розвернулися у школі після цього, претендують на міні-детектив. Після того, як стало відомо про майбутню перевірку, директорка ліцею Олена Олійник зняла з себе повноваження викладача іноземної мови, швидко переклавши свої викладацькі обов’язки на нову вчительку.

Попри те, що на веб-сайті закладу було вказано, що вакантних місць немає, одне таке місце раптово знайшлося для нової викладачки англійської мови, якій, за словами місцевих жителів, раніше, кілька років поспіль, відмовляли в наданні годин саме у цій школі:

“Всі у нашій громаді знають, що керівництво Зеленогірської школи зажадало в Інни певну суму за працевлаштування педагога на роботу. Їй озвучили конкретну суму, ні для кого це не секрет! Вона сказала, що принципово не буде платити і влаштувалась на роботу у школі в Любашівці, хоча живе тут, та їздила весь цей час далеко на роботу. За останні кілька років всі, кому створювали нестерпні умови роботи, просто позвільнялися, хороших вчителів давно нема, залишились тільки лояльні до директорки”, – поділилась місцева активістка Олена Дроздовська. 

Більше того, продовжує небайдужа жителька громади, коли вона повідомила в соціальних мережах про майбутню перевірку навчального закладу, виклавши допис мами, яка поскаржилась на погану якість уроків, – керівниця ліцею настільки образилась, що… написала на Олену Дроздовську заяву в поліцію: нібито за “образу честі, гідності та ділової репутації”.

“Відколи це відкритість і чесність стали криміналом?”, – дивується пані Дроздовська. Каже, все прояснила у розмові з полісменами, але громадськість з того часу почала з нетерпінням чекати результатів аудиту Зеленогірської школи.

До обговорення долучились і жителі з інших громад Подільського району, аналізуючи подібні випадки у своїх навчальних закладах.

Директором Зеленогірського ліцею з 2019 року є Олена Андріївна Олійник, вона вчитель англійської мови та літератури, має нагороди від голів Одеської ОДА та Подільської РВА, а школа, яку вона очолює, позиціонує себе “зразковою”.

Проте викладацький склад навчального закладу давно не оновлювався, а позапланова перевірка Служби якості освіти виявила ряд недоліків.

Альона Олійник Альона Олійникофіц сайт

Упереджене ставлення: чому учні Зеленогірського ліцею не хочуть йти до школи?

Як розповіла СИЛІ ГРОМАД начальниця відділу інституційного аудиту управління державної Служби якості освіти в Одеській області Ольга ДУМА, за результатами комплексної перевірки в закладі були виявлені ряд порушень, складено акт і рекомендації для усунення недоліків. Перевірка проводилась за чотирма напрямками: освітнє середовище; система оцінювання результатів навчання учнів; педагогічна діяльність працівників закладу освіти; управлінські процеси закладу освіти.

Стосовно того, як комісія поставилась до раптової заміни вчителя англійської мови після скарги батьків, пані Ольга відповіла наступне:

“Будь-який педагогічний працівник він, вибачте, не кріпосний. Він має право написати заяву на якусь роботу чи звільнення з якоїсь роботи. Те саме стосується директора закладу освіти. В неї було волевиявлення викладати якісь предмети, вона мала на це право, і так само вона має право продовжувати або не продовжувати цю роботу. На момент, коли ми зайшли з аудитом, серед викладачів англійської мови директорки школи не було. Тому звичайно, уроки директора експерти відвідати не могли”, – повідомила пані Ольга.

Повне інтерв’ю Ольги ДУМИ можна прослухати за посиланням.

Як відзначила експертна комісія у своїх висновках, Зеленогірська школа має непогані комфортні умови для навчання дітей. Так, у 2012 році тут був проведений капітальний ремонт, крім того, це опорна школа, до якої здійснюється підвезення учнів з 5 сіл громади. Облаштоване укриття, стадіон, освітлюється територія шкільного подвір’я.

У закладі навчається 317 учнів, хоча він розрахований на 700 дітей, є 6 інклюзивних класи, де навчається 8 дітей з особливими освітніми потребами. Щоправда, зовсім не працюють вбиральні великої спортивної зали, де бездіє система каналізації.

Решта туалетних кімнат не облаштовані до санітарно-гігієнічних норм, зокрема в жодній з них немає закритих кабінок, гаряча вода в рукомийниках наявна періодично. Половина опитаних учнів зазначили в анкетах, що чистота і облаштування туалетних кімнат в закладі потребують покращення”, – йдеться у звіті.

графікКрім того, є питання до організації харчування: так, в закладі є можливість харчувати учнів 1-4 класів, але нема змоги годувати дітей старших класів, – для них чомусь не організували роботу шкільного буфету. Хоча в наявності все необхідне: є духові шафи, сучасні холодильники, плити…

Що казати вже про харчування дітей з особливостями: непереносимістю лактози, глютену чи харчовою алергією, – потреби таких дітей у закладі взагалі не вивчалися,  тоді як під час анкетування такі потреби були заявлені батьками учнів.

“При сервіруванні столів в їдальні не забезпечується наявність, виделок, ножів, пиріжкових тарілок, серветок“, – пишуть аудитори.

холодильникиПроте, більшість зауважень стосувалися саме якості освіти та організації освітньо-виховного процесу. Як йдеться в документі, інспектори відвідали 87 уроків, опитали учнів, їхніх батьків та вчителів і виявили наступні проблеми.

Зокрема, Зеленогірському закладу освіти радять покращити діяльність щодо запобігання “будь-яким проявам булінгу та насильства”. Так, безпечним і психологічно комфортним свій навчальний заклад вважає лише половина учнів.

І батьки, і старшокласники відзначили, що існує образлива поведінка з боку інших учнів (25%), та навіть психологічного тиску з боку вчителів та керівництва закладу (11%).

“Кожен п’ятий опитаний старшокласник не відчуває себе в безпеці в закладі освіти або відчуває психологічний дискомфорт; про відсутність бажання ходити до школи повідомили більше третини опитаних, пов’язують це вони з проблемами у взаєминах з іншими учнями закладу освіти (19%), упередженим ставленням з боку вчителів (26%) та керівництва закладу освіти (20%)”, – йдеться у звіті Служби.

Учнівське самоврядування, як йдеться в документі, утворено формально і не бере активної участі в розробці Правил поведінки учнів у закладі.

Половина опитаних учнів старших класів (49%) не користуються шкільною бібліотекою.

укриттяЗа результатами перевірки педагогічної роботи, опитування та вивчення документації аудитори відзначають, що Зеленогірський ліцей неповною мірою забезпечує відкритість і прозорість інформації щодо системи оцінювання знань учнів. Критерії й правила отримання оцінок відсутні на вебсайті навчального закладу чи на інформаційних стендах. Як з’ясувалося під час спостереження за перебігом уроків, лише окремі педагоги, 7%, на 7 з 87 відвіданих експертами занять пояснювали дітям критерії їх оцінювання. Така система, на думку експертів, не сприяє реалізації компетентісного підходу до начання: дітям рідко пропонують диференційовані домашні завдання, не пояснюють, як можна заробити вищу оцінку чи покращити свої результати.

Внаслідок цього, власне, багато учнів Зеленогірського ліцею не розуміють мотивуючої ролі оцінок (18%), а 12% дітей взагалі вважають оцінки… інструментом покарання!

Крім того, систематичне відстеження результатів навчання кожного учня, індивідуальний аналіз динаміки навчання педагогічними працівниками не проводиться. Як висновок – система оцінювання в закладі також вимагає покращення.

 

дітиОкремо досліджувалась і педагогічна робота викладачів Зеленогірського ліцею, їх ефективність, сучасні підходи до викладання дисциплін. Як показало спостереження, в закладі є з цим проблеми: лише третина освітян застосовують нові освітні технології, розвивають ключові компетентності учнів: ігрові, інтерактивні, розвиток критичного мислення. На третині відвіданих уроків такі технології не застосовувались.

Протягом останніх трьох років вчителі ліцею не залучались ні у якості експертів, ні в експертиментальній роботі, лише окремі беруть участь в освітянських проектах.

Стосовно мікроклімату в освітньому закладі менше половини педагогів на заняттях використовують форми роботи, спрямовані на формування партнерських взаємин з учнями. Так, лише на 31% відвіданих ззанять, педагоги вислуховували і сприймали думки учнів, їхні погляди, заохочували лідерство, прагнення свободи, самореалізації.

 

Зеленогірський ліцейЛише на п’ятій частині відвіданих занять (24%) вчителі ставились до учнів як до рівноправних учасників освітнього процесу, спільно з ними визначали мету, завдання чи проблеми, мотивували застосовувати власний досвід в пошуку різних рішень. А на одному з уроків перевіряльники зафіксували авторитарне ставлення вчителя до дітей, що підтвердили й анкетування, проведені серед школярів. Адже менше половини (46%) відповіли, що їхня думка вислуховується і враховується вчителями, а кожен п’ятий учень зазначив, що вчителі нав’язують свою думку як єдино правильну та не враховують думку учнів.

Як зазначено у звіті комісії, вимагають покращення й управлінські процеси в закладі освіти. Зокрема, не ведеться діловодство зі звернення громадян, вебсайт працює, але не користується популярністю ні в учнів, ні у вчителів, не наповнюється вчасно новою інформацією. Кадровий склад педагогів  на сайті ліцею представлений початковою школою у повному складі, і лиш декілька світлин викладачів – старшої школи. Офіційні документи, якими керується заклад, не відскановані якісно, а викладені скрінами з телефону.

За перебігом навчання батьки можуть оперативніше дізнаватись зі сторінки ліцею у Фейсбуці та з батьківських чатів. Цікаво, що сформована батьківська рада існує тільки на папері, насправді до актуальних і важливих питань батьків не залучають:

Функціонування батьківської ради носить формальний характер: засідання не проводяться, до вирішеня питань організації освітнього процесу цей орган не залучається“, – йдеться у висновках комісії.

Наприклад, більшості старшокласників не хочеться йти до школи через ранні підйоми, на 8:00 годину, переобтяжені складними предметами дні, важкі предмети на останніх уроках (це діти без обіду! – Авт.), нецікаві гуртки тощо – проте ці пропозиції керівництвом освітнього закладу не вивчались, а відповідно й не розглядались.

43% опитаних школярів відповіли, що їхня думка у жодному з питань не враховувалась.

Також немає варіативної складової (тобто, коли учень може обирати собі додаткові предмети до основної групи дисциплін), крім того, не запроваджене  профільне навчання для учнів 10-х класів. Також жодного разу за 2023-2024 н.р. керівництво не проводило самооцінювання освітньої діяльності, щоб виявити проблеми освітнього процесу і покращити свою роботу.

Згідно з опитуванням, майже половина учнів вказують про упереджене ставлення вчителів, через яке не хочуть йти до школи. Також половина вважають, що до них чинився психологічний тиск з боку адміністрації закладу.

За результатами аудиту склали акт з усіма порушеннями. Також видадуть розпорядження та рекомендації щодо того, як заклад має усунути порушення. Якщо в ліцеї цього не зроблять, на адміністрацію закладу можуть скласти адміністративні протоколи та притягнути до відповідальності. Час на виправлення – до 1 жовтня 2024 року.

Ще одна “цікава” історія в роботі Зеленогірського ліцею, про яку досить сухо зазначили у звіті – земля, надана школі на правах “постійного користування”.

Мова йде про 48,9 га, які за офіційною інформацією, не використовуються для потреб закладу освіти. Проте до 2022 року кошти від оренди земельної ділянки допомагали розвивати матеріально-технічний стан освітнього закладу.

Коли чекати покращень?

СИЛА ГРОМАД поцікавилась думкою заявниці щодо висновків за результатами перевірки Зеленогірського ліцею. Наталія ТИМОШЕНКО, яка раніше зверталась до Міністерства освіти, відповіла наступне:

“Незадоволена висновком, оскільки стало ясно, що порушень дуже багато. Вчителя англійської нам замінили, але це проблеми не вирішує все рівно. Мені потрібно шукати репетитора і навчати з нуля. Виходить, що Олійник не понесла відповідальності за свою бездіяльність? 

Саме цікаве стало про землю. За школою закріплено 49 гектарів землі для самозабезпечення. Земля до 2022 р передавалася в оренду, а по закону земельний наділ в такому випадку заборонено передавати в оренду або суборенду, або здійснювати інші види передачі землі. А тепер у висновку вказано, що земля з 2022 року не оброблялася, смішно, чи не так? Всі в селі знають, що земля знаходиться у розпорядженні Буйвола. З ким саме вони діляться доходами, не знаю…”, – відповіла мама учня.

Непорозуміння з землею, яку має в розпорядженні Зеленогірська школа, прокоментувала депутатка селищної ради Світлана КУДІНА. Вона пояснює: з результатами аудиту ліцею депутатів громади поки ніхто не ознайомив.

Ще до війни у громаді піднімалося питання щодо незаконної власності школи на землю. Школа може використовувати землю лише як дослідницьку ділянку, а не для товарного виробництва. Зверніться до Єпур або до Калкатіна. Питання аудиту в Зеленогірську до відома депутатів не доводилось. Всі мовчать. Я взагалі не розумію навіщо Єпур визвала аудит. Питання з мамою можна було вирішити без аудиту. Цікаво, що напередодні аудиту в ту школу неодноразово прибували з візитом представники відділу освіти з Подільська, і заспокоювали вчителів, щоб нічого не боялись, та розказували, яка у них гарна директриса. Всі інциденти, які траплялись в тій школі, замовчували, а Альоні лише грамоти вручали”, – повідомила пані Світлана.

За роз’ясненнями ми звернулись до Наталії ЄПУР, заступниці Зеленогірського селищного голови. Вона підкреслює: позаплановий аудит Зеленогірського ліцею був ініційований засновником, за результатами роботи був підписаний акт.

2 thoughts on “Психологічний дискомфорт: чому провели аудит в Зеленогірському ліцеї та що виявила перевірка?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *