Нардепи проголосували за розмитнення машин по 1000 євро і пообіцяли, що востаннє пішли назустріч “євробляхерам”. Що змінилося та чи справді епоха євроблях в Україні залишиться позаду?
Тим часом, в ГО “Авто Євро Сила” вважають, що у власників автівок “украли місяць”, бо документи для розмитнення ще готують, а час, виділений на це, “вже пішов”. Про це у своєму відеозверненні заявив голова організації Олег Ярошевич.
Чому проблему євроблях розв’язують у 2021 році ?
Це не перша спроба депутатів покласти край схемі євроблях. У 2018 році Рада ухвалила два закони, які мали прибрати авто на єврономерах з українських доріг раз і назавжди.
Першим запровадили нову формулу розрахунку акцизного податку та дали можливість розмитнитися за зниженими ставками, другим – підвищили олзміри штрафів до 170 тисяч гривень за порушення термінів розмитнення.
Однак розмитнити свої авто згідно з запропонованим варіантом тоді погодились лише 140 тисяч власників. За різними оцінками, в Україні залишається до 500 000 таких транспортних засобів, повідомив депутат Олександр Ковальчук, один із розробників ухвалених 15 квітня законів.
Проблем і справді вистачало.
Для розмитнення на авто потрібно було мати всі папери (а це часто проблема), ставка залежала від віку та об’єму двигуна: щоб отримати українські номери на старші та більш “прожерливі” моделі, власникам часто доводилось заплатити в кілька разів більше, ніж коштувала машина.
Тим паче, що з запровадженням другого закону – про штрафи – влада не поспішала. Їх запуск в Україні відкладали п’ять разів. А між власниками таких авто та поліцією навіть діяв меморандум про те, що правоохоронці не штрафуватимуть “бляхерів” через порушення термінів ввезення.
Та з часом копи почали порушувати меморандум, власники таких авто фактично опинились у пастці, оскільки вже не могли ні розмитнити, ні вивезти своє авто, деякі змушені були заплатити штрафи в 85-170 тисяч гривень.
Вони кілька разів влаштовували мітинги перед Верховною Радою, подавали петиції на сайті президента України, записували відеозвернення. Зрештою Зеленський у листопаді доручив нардепам розробити законопроєкт для розв’язання цієї проблеми.
Що пропонує закон № 4643-д у фінальній редакції:
-
Розмитнити на пільгових умовах можна лише “євробляхи”, а конкретно – автомобілі, які були ввезені в Україну до 31 грудня 2020 року і знаходяться в режимі тимчасового ввезення або транзиту. Тож машини, ввезені після Нового року, під дію законів не підпадають;
-
При цьому це може бути лише легкове авто не нижче стандарту Євро-2 (випущене після 1995 року) або вантажне до 3,5 тонн не нижче стандарту Євро-5 (з 2009 року).
-
Однак для пільгового розмитнення авто не повинне бути молодшим п’яти років. Тобто, для легкових – з роком випуску з 1996 до 2015 років включно; для вантажних з масою до 3,5 тонн – від 2009 до 2015 року.
-
Одна людина може розмитнити на пільгових умовах лише одне легкове та одне вантажне авто.
-
Авто не повинно походити з країни-агресора чи тимчасово окупованих територій.
-
На це дається 180 днів з дати набрання чинності закону. Нові правила запрацюють через місяць після набрання чинності, тобто публікації в офіційному виданні.
-
Учасники бойових дій матимуть на це 270 днів, якщо перебували на фронті понад 90 днів.
-
За цей час можна підготувати необхідні документи, зняти авто з обліку за кордоном та пройти сертифікацію (відповідність Євро-2 та Євро-5). Розмитнити можна лише ті авто, які вам належать.
Скільки коштуватиме розмитнення
Для розрахунку вартості розмитнення працюватиме формула, що враховує вік авто, тип двигуна та його об’єм, вартість авто не береться до уваги взагалі:
Ставка = Базова ставка + Vе + Fе,
Базова ставка – ставка податку в євро за один транспортний засіб. Він визначається, виходячи з кількості років, що минули з року виготовлення машини, до року визначення ставки податку;
Vе – ставка податку в євро за один транспортний засіб;
Fе – ставка податку в євро за одну одиницю транспортного засобу.
Які ще витрати лягають на власників?
20% ПДВ нараховуватиметься не від загальної митної вартості (як до цього), а на акцизний податок. Тобто, до суми ще варто додати п’яту частину.
Також доведеться сплатити збір до Пенсійного фонду (від 3% до 5% від митної вартості авто) під час першої державної реєстрації в Сервісному центрі МВС та інші можливі супутні витрати: митно-брокерські послуги, оплата в’їзду на митний термінал, сертифікація авто, постановка на облік тощо.
У середньому за розмитнення “євробляхи” потрібно буде заплатити від 1 до 3 тисяч євро, обіцяють автори законів.
Якими будуть штрафи
Закон №4644-д вносить зміни до Митного кодексу. Він знижує штраф за незаконне перебування авто в Україні зі 170 тисяч до 8500 гривень.
Сплативши 8500 грн, можна буде вивезти автомобіль за межі України, якщо розмитнювати таке авто немає сенсу. Це дозволить уникнути ще більших штрафів у майбутньому. Проте вивозити машину повинен той, хто ввозив авто.
Закон набирає чинності наступного дня після його опублікування та буде введено в дію через місяць з дня набрання чинності.
Коли закони запрацюють?
Після голосування в Раді, закони повинен підписати президент, що він і зробив. Після цього їх мають оприлюднити в офіційній пресі.
Ще місяць дається на розробку порядку розмитнення, тож фактично почати розмитнення за новими правилами можна буде наприкінці травня-початку літа.
Це кінець євроблях?
“Я звертаюся до українців, і кажу: друзі, це остання можливість. У вас буде 180 днів для того, щоб розмитнити авто за низькою ціною“, – повідомив один з розробників законів нардеп Слуги народу Олександр Ковальчук після голосування.
Голова фінансового комітету парламенту Данило Гетманцев до цього теж назвав рішення остаточним та закликав громадян не купувати авто на єврономерах.
“Повірте, ви втратите. Сьогоднішнє рішення щодо розмитнення точно останнє“, – пообіцяв він в своєму Telegram-каналі.
Та чи справді це кінець? Закони без особливого ентузіазму зустріли в “Авто Євро Силі” – громадській організації, які відстоює права власників авто на єврономерах.
“Це не є закони про доступне розмитнення, це напівзаходи”, – повідомив у відеозверненні керівник ГО Олег Ярошевич. – Єдина [позитивна] умова – [він] захистить людей від штрафів та поліцейського свавілля – але не на таких умовах, як би хотілось”.
Він пообіцяв, що група продовжить боротися, щоб “в Україні ухвалили справді народний закон”.
У ГС “Інститут досліджень авторинку” в ухвалених законах бачать низку “підводних каменів”. Зокрема, те, що найвигідніше буде розмитнювати “євробляхи” з великим об’ємом двигуна – вартість розмитнення таких авто знизиться у кілька разів.
Також там передбачають імовірні проблеми у підготовці всіх необхідних документів для розмитнення автомобілів на єврономерах: їх недостатня кількість, можуть бути підробки або втрачений зв‘язок юридичним власником.
“[Навіть] вивезти авто повинен той, хто ввозив. А якщо машина заїхала “верблюдом” (одна зі схем завезення авто. Третя особа, яка передає машину українцю), вивезти її буде неможливо“, – пояснив співзасновник Інституту Остап Новицький.
У організації прогнозують, що дією пільгових умов скористається порівняно незначна кількість автомобілів з іноземною реєстрацією.