“Бензину нема”: в Одесі та області дефіцит пального

Понад тиждень в Одесі, як і у більшості регіонів України, спостерігається паливна криза. Іноді черги на автозаправних комплексах сягають кількох кілометрів, а час очікування перевищує 5-10 годин. Але проблема не лише у недостатній кількості пального, яка не дозволяє покрити потреби споживачів, а й в регулярному піднятті цін на бензин, автогаз і дизель. Мер Одеси Геннадій Труханов навіть порадив одеситам пересісти на громадський транспорт.

Чому наприкінці квітня водії відчули різкий дефіцит пального? Справа в тому, що імпорт пального в Україні становить плюс-мінус 80%. Воно надходило переважно з Білорусі, ще трохи доставляли морем. Інша частина надходила до АЗС з Кременчуцького нафтопереробного заводу (він забезпечував український ринок дизелем та бензином), який знищили ракетами окупанти. Повідомляється, що завод не зможе поновити роботу як мінімум до кінця року. До того ж, ворог завдав чимало ракетних ударів по нафтових базах в Україні.

Єдиний напрямок, який залишився у трейдерів – постачання пального з ЄС. За словами фахівців, ресурси зараз їдуть до нас з Румунії, Польщі, Німеччини і навіть з Нідерландів.

“Ресурси є, але основна проблема зараз – це їх доставка до України. Уявіть, один бензовоз доставляє 30 кубів палива за 14 днів, а цього вистачить лише на одну заправку на одну добу. Логістика ще й проблематична через складні маршрути та використання декількох видів транспорту, а тому треба бути готовими до ціни на рівні із державами-сусідами”, – розповів економіст, начальник директору одного з філій АЗС UPG в Одесі Віталій Хижняченко.

Голова комітету Верховної ради з питань енергетики та ЖКГ Андрій Герус озвучив прогноз, що вже з середини травня очікується покращення, бо йде ресурс, який уже законтрактований та транспортується в Україну. Очікується, що у другій половині травня ажіотаж на українських АЗС зникне.

Зараз на деяких заправках Одеси просто так бак не заповниш – майже всюди є свої обмеженні і умови. Наприклад, у відомих заправних мережах ОККО продають лише 15 літрів пального “в одні руки”. При цьому необхідно мати при собі картку лояльності FISHKA.

“Люди, які не мають картки – отримують її прямо на касі. Реєстрація займає не більше 2-3 хвилин. Можна завантажити мобільний додаток перед візитом на заправку і там також швидко зареєструватися. Без картки ми клієнтів не відпускаємо”, – повідомили нам на АЗС.

Заправитися одразу двічі на одній АЗС не вийде – наступну заправку можна провести не раніше ніж через 3 години.

Трохи інша ситуація у мережі WOG. Там можна заправити 10 літрів бензину в одне авто на добу. Також треба мати фірмову карту лояльності, яка автоматично контролює ліміт.

Бензин

На “БРСМ-Нафті” можна придбати не більше 20 літрів бензину А-95 на одну людину і не більше 30 літрів автогазу. Клієнтів також просять надати картку лояльності. Ми навіть стали свідками конфлікту. Жінка стояла понад годину у черзі, щоб заправитися і не мала фірмової картки. На касі їй запропонували завантажити додаток і зареєструватися, однак застосунок, виявляється, працює з перебоями. 15 хвилин вагань, а зареєструватися у жінки так і не вийшло. При цьому інші відвідувачі також поскаржилися на роботу додатка. На АЗС кажуть, що про проблему знають, але поки вона на стадії вирішення. Авто жінка так і не заправила.

Заправка

В мережі SOCAR переважно пального немає, але ми знайшли бензин на одному з філіалів. Там продають лише преміальні види пального. Не преміальні бензин А-95 та дизельне пальне відпускають виключно для машин критичної інфраструктури та ЗСУ. У мережі АЗС кажуть, що зараз клієнти невибагливі і заправляють те, що є.

Через нестачу пального частішають випадки шахрайства, каже директор консалтингової групи “A-95” Сергій Куюн. Експерт попередив про найбільш поширені:

“1. Купівля талонів “з рук”. Через обмеження вільного продажу пального з’являється багато оголошень про продаж паливних талонів. Це механізм реалізації для юридичних осіб, які купують пальне для власних потреб. Таке явище було дуже поширене й до війни, оскільки багато мереж надавали великим покупцям знижки, а ті потім перепродували їх фізичним особам. І тоді, і зараз фіксують багато випадків шахрайства – талони виявляються недійсними. Перевірити їх можна лише на АЗС чи в офісі оператора-емітента.

2. Неякісне пальне. Маю два відгуки від знайомих про зупинку машини та серйозні проблеми з двигуном. Йдеться про міні-НПЗ, які переробляють газовий конденсат з українських родовищ, додаючи октанопідвищуючі компоненти. Але проблема в тому, що раніше октан підвищували за допомогою так званих “розчинників” з Білорусі та Росії. Рецептури були різні, в тому числі з використанням товарного бензину А-92. Зараз немає ані розчинників, ані А-92. У якості октанопідвищуючого компонента використовується біоетанол (зневодженний спирт). Його у досить великих кількостях виробляють в Україні”, – попереджає фахівець.

Зупинимося на талонах, зараз на них справжній ажіотаж. Варто знати, що паливні талони у мережі OKKO, наприклад, можуть придбати лише юридичні особи після укладання договору. Якщо казати про WOG, то оформити талони на паливо можна лише у регіональних представництвах. Для приватних осіб діє віртуальна мапа Pride. Зареєструватися в системі лояльності можна безкоштовно, встановивши мобільний додаток. Компанія Shell пропонує картки на паливо за фіксованою ціною і представникам бізнесу, і фізичним особам. Щоб їх придбати, треба звернутись до Центру продажу Shell та укласти договір. Заправлятися по талонам на “БРСМ-Нафті” можуть тільки представниками бізнесу. Для фізосіб на заправках встановлені ліміти. Отже, на OLX фахівці талони купувати не радять.

Шахраями часто бувають і самі працівники заправок. Одесит Денис Себов розповідає, що на АЗС Motto оператори продають бензин за готівку за 55 гривень за літр, при цьому жодних чеків не видають. При цьому на стелі вказано, що “бензину немає”.

Пальне

В Одеській військовій адміністрації кажуть, що намагаються перебудувати ланцюжки постачання, і у найближчі два тижні уряд відпрацює та запровадить дієві рішення для стабільного постачання палива з Європейського Союзу за новою логістичною схемою. Однак нам одразу слід чекати нових цін, а це, очевидно, вдарить по кишені містян. У середньому, кажуть аналітики, цінник зросте на 10%. Зараз середня ціна на бензин А-95 в Україні становить 38,21 гривень за літр, на дизпаливо – 42,98 гривень за літр. Таким чином, зовсім скоро ми можемо побачити на стелах 95-ий бензин по 42-44 гривні, а дизель по 47-49 гривень за літр.

Так чи інакше, що буде з ринком пального експерт прогнозувати не береться. Він тільки підкреслив, що зараз над проблемою працює багато людей. Дефіцит не вигідний нікому.

Водночас, в мережі люди розповідають про переваги дефіциту і подорожчання палива. Наприклад, у п’ятницю 6 травня у годину-пік з селища Котовського у бік центру міста зовсім не було заторів. Одесити кажуть, що їм вдалося дістатися на роботу всього за 20 хвилин.

Джерело – novyny.live

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *