Саботаж децентралізації? В Україні розгорається дискусія через районні ради

Протягом останніх 5 днів три всеукраїнські асоціації обмінялись публічними заявами. 23 листопада 2021 року було опубліковане відкрите звернення голів районних рад України до Президента України щодо проблемних питань діяльності районних рад.Керівництво УАРОР традиційно вимагає збільшити виділення коштів,на що отримало вмотивовані відповіді від Асоціації міст України та Всеукраїнської Асоціації громад.

Розкритикував заяву УАРОР народний депутат Віталій Безгін, який є головою підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади.

“Перед будь-якими заявами, що начебто покликані захистити інтереси громадян, раджу представникам даної асоціації хоч іноді звертати увагу на Основний Закон України. Де 140 стаття чітко говорить, що районні та обласні ради представляють СПІЛЬНІ інтереси ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД! Тому, перепрошую, без позиції самих громад, чиї спільні інтереси ви мали б відстоювати, будь-які заяви є винятково приватною позицією. Позиція ж громад викладена в текстах асоціацій, що їх об’єднують (АМУ та ВАГ). І в цій позиції, що передбачувано, нема нічого спільного із думками УАРОР”, – повідомив Безгін на своїй сторінці.
На думку нардепа, бюджетний кодекс, після внесення до нього змін восени 2020 року, чітко орієнтований на децентралізацію та можливості громад розвиватись. Ніхто не віддасть частину ПДФО, що спрямовується на громади, на користь районних рад.
“Я залишаюсь сталим щодо позиції по проекту змін до Конституції. Я не бачу і не буду бачити там районних рад! Будь-який тиск, скарги та маніпуляції ніяк не вплинуть на мою позицію!
За будь-яких обставин, комітет лишається в конструктивній площині та продовжить захищати інтереси всіх гілок місцевого самоврядування, попри стало деструктивну позицію деяких стейкхолдерів”, –  повідомив Безгін.
Відреагували на гостру заяву Української асоціації районних та обласних раді і в Асоціації міст України. Більше того, там кажуть, що під час  бюджетних консультацій АМУ за підтримки парламентського Комітету з місцевого самоврядування та Мінрегіону відстояла закріплення в проєкті Держбюджету-2022 154 млн грн на утримання районних рад.
Крім того, з укрупненням районів в Україні створено додаткову ланку підзвітності для міст обласного значення – тепер вони підпорядковуються новим районам.
“Для районного рівня  головним повноваженням було визначено забезпечення надання медичних послуг вторинного рівня. Проте реформа системи охорони здоров’я скоригувала цей розподіл, передавши такі повноваження на базовий рівень. Більшість повноважень, відповідного майнового та фінансового ресурсу з районного рівня була передана на базовий рівень органам місцевого самоврядування укрупнених територіальних громад, як це і було передбачено Концепцією реформи, а всі бюджети місцевого самоврядування (сільських, селищних, міських територіальних громад) були переведені на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом“, – наголошують в АМУ.
Ще гостріше відреагувала на заяву Всеукраїнська асоціація громад, висловивши занепокоєння “ситуацією щодо саботування реформи децентралізації”. Відповідне відкрите звернення написали до президента України.

Ключовим для нас завжди була і є необхідність дотримання принципу субсидіарності, тобто такого розподілу повноважень, коли кожна послуга надається кожному громадянину якомога ближче до нього та у якнайкращій якості. Україна – велика держава, яка час від часу буде опинятися перед необхідністю перегляду розподілу повноважень між різними рівнями місцевого самоврядування та, відповідно, доцільності існування місцевого самоврядування на інших рівнях, окрім базового.

Проте маємо наступну ситуацію: правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов’язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об’єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.  Районні ради до 01.07.2021 року мали передати об’єкти і майно громадам.  Через ігнорування цієї норми закону та бажання лишитися на місцях, депутати та чиновники районних рад, гальмуючи процес децентралізації, не тільки вчасно не передали громадам близько 300 інфраструктурних об’єктів, а й намагались їх незаконним шляхом вивести з комунальної власності на приватних осіб,  таким чином поставили під загрозу взагалі функціонування цих об’єктів. Також хочемо звернути Вашу увагу на непоодинокі випадки створення апарату районних рад з роздутим штатом: кілька заступників голови районної ради, радники та інші. І це тоді, коли виконавчо-господарських функцій вони вже майже не мають. Районні ради протидіють на місцях процесу децентралізації, передачі повноважень громадам. Саме такі дії вкотре  доводять неефективність цього рівня місцевого самоврядування.

Просимо Вас доручити правоохоронним органам детально перевірити причини саботування районними радами процесу передачі об’єктів інфраструктури та майна у комунальну власність громад. Всеукраїнська асоціація громад вважає, що обов’язковість існування районних рад безпосередньо не випливає ні з Європейської хартії місцевого самоврядування, ні з Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, ні з поточних потреб та проблем її впровадження. Всеукраїнська асоціація громад виступає за дворівневу систему місцевого самоврядування”, – заявили у ВАГ.

На захисті громад – і нардеп Віталій Безгін, який наполягає: усі досягнення, галузеві реформи і зміни вдалося здісними на рівні громад, без участі районів.
Ключовою маніпуляцією з боку даної асоціації є судження, що недостатня увага до районних рад призвела до погіршення якості послуг. Тут варто нагадати, що всі ми мешкаємо в громадах та послуги отримуємо в громадах. Це, власне, одна з ключових новел самої реформи децентралізації.
Так ось, тепер про послуги і громади в цифрах за останні 1.5 роки:
–  Оновлено/відремонтовано 201 приймальне відділення
– Побудовано/наповнено обладнанням 180 ЦНАПів
–  Збудовано/капітально відремонтовано 156 шкіл та 126 садочків
– Збудовано 182 сільські амбулаторії. Сухі цифри і факти. Розраховую отримати хоч якісь факти на підтвердження суджень УАРОР”, – повідомив він.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *