Одесити найбільше скаржаться на вимагання грошей в онкодиспансері – НСЗУ

З початку квітня пацієнти поскаржилися на 10 лікарень Одеської області. Хворі та їх родичі зверталися в Національну службу здоров’я через те, що медичні працівники вимагали заплатити за комп’ютерну та магнітно-резонансну томографії, хоча пацієнти мали електронні скерування за «набір для пологів», анестезію та різні ліки. Найбільше скарг НСЗУ отримала на Одеський обласний онкодиспансер. 

За інформацією директорки департаменту комунікацій НСЗУ Тетяни Бойко, з 1 квітня по 7 вересня Національна служба здоров’я України (НСЗУ) отримала 386 скарг від пацієнтів з різних регіонів України.

За її інформацією, пацієнти скаржилися на порушення їхніх прав у доступі до гарантованої безоплатно медичної допомоги. НСЗУ направила у Нацполіцію 21 пакет документів стосовно скарг пацієнтів.

НСЗУ отримала скарги на такі лікарні Одеської області:

  • Одеський обласний онкологічний диспансер;
  • Міська клінічна лікарня № 11;
  • Одеська обласна дитяча клінічна лікарня;
  • Одеська обласна клінічна лікарня;
  • Одеський Пологовий будинок №7;
  • Міська клінічна лікарня №1;
  • Центральна районна лікарня Ренійської районної ради;
  • Дунайська обласна лікарня;
  • Арцизька центральна районна лікарня;
  • Білгород-Дністровська міська багатопрофільна лікарня.

Як повідомила Тетяна Бойко, НСЗУ отримала відповідь від Нацполіції України тільки щодо однієї справи про Одеський обласний онкодиспансер. Цю справу працівники Нацполіції України перескерували в регіональну поліцію.

Щодо всіх скарг Національна служба здоров’я направила листи до керівників медичних закладів з проханням пояснити ці ситуації та не допускати порушень прав пацієнтів у майбутньому.

КНП «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради

Як повідомила директорка департаменту комунікацій НСЗУ Тетяна Бойко, з 1 квітня до Національної служби здоров’я кілька разів зверталися пацієнти, в яких працівники Одеського обласного онкологічного диспансеру вимагали гроші.

Здебільшого гроші вимагали за магнітно-резонансну томографію та комп’ютерну томографію, хоча в пацієнтів були електронні скерування, тобто вони могли пройти ці дослідження безкоштовно.

«Зі звернень, які надійшли 12 та 18 травня випливає, що 14 квітня пацієнтка за скеруванням сімейного лікаря звернулася до Одеського обласного онкодиспансеру для проведення термінової операції. За проведену операцію, лабораторні дослідження та супутні витрати пацієнтка та її родичі сплатили загалом 36 тисяч 163 гривні (всі витрати підтверджені чеками)», – розповіла Тетяна Бойко.

4 травня до НСЗУ надійшло звернення, в якому заявниця повідомила, що їй відмовились зробити магнітно-резонансну та комп’ютерну томографію за скеруванням лікаря, який надає первинну медичну допомогу.

Виконувач обов’язків генерального директора Одеського обласного онкологічного диспансеру Олег Лук’янчук 28 квітня повідомив пацієнтці у листі, що вказані послуги надаються лише хворим на стаціонарному лікуванні за пакетами медичних послуг «Діагностика та хіміотерапевтичне лікування онкологічних захворювань у дітей та дорослих», «Діагностика та радіологічне лікування онкологічних захворювань у дорослих та дітей» та «Хірургічні операції дорослим та дітям у стаціонарних умовах».

Представниця пресслужби НСЗУ Христина Петрик каже, що пацієнту не треба бути на стаціонарному лікуванні, щоб безкоштовно зробити МРТ та КТ за «онкологічними» пакетами. Тому що для діагностики пацієнт не мусить бути у стаціонарі. І людині повинні надати ці послуги безоплатно, якщо вона має скерування.

Христина Петрик також пояснює, що послуги, які надаються за «хірургічним» пакетом, пацієнт може отримати безкоштовно, якщо лежить у стаціонарі.

28 травня надійшло звернення, в якому заявниця надала інформацію про вимагання коштів працівниками Одеського обласного онкологічного диспансеру за проведення комп’ютерної томографії, рентгенологічного обстеження та біохімічний аналіз крові за направленням лікуючого лікаря.

Заявниця зазначає, що 8 травня звернулась до диспансеру, де сплатила 3000 гривень за проведення комп’ютерної томографії.

24 червня до НСЗУ було направлено звернення, в якому заявниця повідомила про надання платних медичних послуг за програмою медичних гарантій працівниками Одеського обласного онкологічного диспансеру.

Вона зазначила, що 23 червня звернулась до медзакладу для проведення остеосцинтіграфії. За це вона сплатила 2000 гривень.

Пацієнтка повідомила, що працівники ТОВ «ЛДЦ Здоров’я» (підрядник КНП «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради) відмовили їй в проведенні безкоштовної комп’ютерної томографії за направленням лікуючого лікаря.

24 червня надійшло звернення, в якому міститься інформація про відмову в проведенні комп’ютерної томографії за електронним направленням лікаря, якій надає первинну медичну допомогу.

Заявниця стверджує, що працівники Одеського обласного онкологічного диспансеру повідомили їй про відсутність договору підряду з ТОВ «ЛДЦ Здоров’я», який надає діагностичні послуги щодо діагностування фізичного стану ділянок тіла пацієнта шляхом комп’ютерної томографії.

Крім того, заявниця повторно надіслала звернення до НСЗУ, в якому повідомила про чергову відмову працівників ТОВ «Одеський обласний діагностичний центр «Санітас» в проведенні комп’ютерної томографії за електронним направленням лікаря, якій надає первинну медичну допомогу.

Причиною такої відмови було те, що заявниця не перебуває на стаціонарному лікуванні у Одеському обласному онкодиспансеру.

24 червня до НСЗУ надійшли звернення, в яких заявниця повідомила про надання платних медичних послуг за програмою медичних гарантій працівниками Одеського обласного онкодиспансеру.

Пацієнтка зазначила, що 12 червня звернулась до медзакладу для проведення остеосцинтіграфії. За надання такої медичної послуги вона заплатила 2000 гривень, при цьому 1000 гривень під виглядом благодійного внеску та 1000 гривень, як оплата за радіоактивний препарат, необхідний для проведення вказаної медичної послуги.

Крім цього, заявниця зазначила, що 11 та 12 червня їй було відмовлено в безкоштовному проведенні комп’ютерної томографії працівниками ТОВ «ЛДЦ Здоров’я» за направленням лікуючого лікаря.

29 липня до НСЗУ надійшло звернення, в кому заявниця повідомила про вимагання коштів працівниками Одеського обласному онкодиспансеру за проведення рентгенографічного дослідження молочних залоз в розмірі 300 гривень та 50 гривень за опис, ультразвукового дослідження молочних залоз – 200 гривень, комп’ютерної томографії головного мозку, грудної клітини та тазу – 3 900 гривень, аналіз крові – 1000 гривень.

НСЗУ направила до медичного закладу листи з проханням надати обґрунтовані пояснення щодо цих ситуацій.

Тетяна Бойко каже, що у відповіді до НСЗУ з підписом в.о. генерального директора КНП «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради Олега Лук’янчука підтверджуються випадки придбання пацієнткою за власні кошти лікарських засобів, які підлягають оплаті НСЗУ.

В подальшому листами було підтверджено відмову пацієнткам через те, що вони на даний час не перебувають на стаціонарному лікуванні у обласному онкодиспансері.

Лише за результатом направленого листа НСЗУ до медзакладу від 12 травня, одна з пацієнток змогла отримати необхідну медичну допомогу за програмою медичних гарантій.

Також НСЗУ направила лист до Національної поліції з проханням вжити заходи, передбачені законодавством.

Крім цього, ще один пацієнт скаржився на обласний онкодиспансер. У зверненні він повідомив, що 13 липня звернувся до медзакладу для проведення комп’ютерної томографії. За це він сплатив 2400 гривень.

Він зазначив, що йому було відмовлено в проведенні комп’ютерної томографії безкоштовно працівниками ТОВ «ЛДЦ Здоров’я» за направленням сімейного лікаря.

НСЗУ направила лист до КНП «Одеський обласний онкологічний диспансер» з вимогою надати обґрунтоване пояснення щодо цієї ситуації та вжити необхідні заходи для недопущення аналогічних ситуацій у майбутньому.

КНП «Міська клінічна лікарня № 11» Одеської міської ради

За інформацією директорки департаменту комунікацій НСЗУ, 18 травня та 9 червня надійшли скарги про відмову у наданні послуг з проведення комп’ютерної томографії та магнітно-резонансної томографії (КТ та МРТ досліджень) за програмою медичних гарантій працівниками Одеської міської клінічної лікарні № 11.

За інформацією зі звернень та за додатковою інформацією, отриманою працівниками Департаменту моніторингу НСЗУ у телефонній розмові з заявницями, вбачається, що адміністрація лікарні відмовляє пацієнтам у проведенні комп’ютерної томографії за направленням лікаря. Тому пацієнти змушені оплачувати ці медичні послуги за власні кошти.

За зверненням від 18 травня НСЗУ направила лист до керівництва лікарні для надання пояснень щодо цієї ситуації.

У відповідь до НСЗУ надійшов лист, в якому було повідомлено, зокрема, про проведення КТ та МРТ досліджень лише за направленням відповідного лікаря Одеської міської клінічної лікарні № 11.

За результатами розгляду вказаних звернень було направлено відповідну інформацію до Національної поліції.

До Національної служби здоров’я України надійшло звернення від 25 червня про вимагання хабаря працівниками Одеської міської клінічної лікарні № 11 за надання медичних послуг за програмою медичних гарантій.

За інформацією зі звернення, пацієнтці було проведено ендопротезування кульшового (тазостегнового) суглоба. Пацієнтка стверджує, що адміністрація лікарні після проведення операції повідомила, що їй необхідно сплатити за операцію 2000 доларів.

НСЗУ направила лист до КНП «Міська клінічна лікарня № 11» Одеської міської ради з вимогою надати обґрунтоване пояснення цієї ситуації та не допускати їх в подальшому.

КНП «Одеська обласна дитяча клінічна лікарня» Одеської обласної ради»

До Національної служби здоров’я України надійшли звернення про порушення працівниками медичного закладу прав сина заявника на медобслуговування за програмою медичних гарантій.

За інформацією заявника, 4 квітня він звернувся до Одеської обласної дитячої клінічної лікарні з приводу надання синові невідкладної медичної допомоги.

Пацієнту було призначене рентгенологічне обстеження. Після проведення обстеження, медичний працівник рентгенологічного кабінету почала вимагати від батька оплатити вартість двох рентгенплівок чи придбати їх в аптеці, а у разі невиконання вимог вона відмовлялась віддавати знімки, посилаючись на відповідне розпорядження головного лікаря.

НСЗУ направила лист з вимогою надати пояснення щодо ситуації, яка склалась та не допускати порушення прав пацієнтів у майбутньому.

КНП «Одеська обласна клінічна лікарня» Одеської обласної ради

Отримала НСЗУ скаргу і на Одеську обласну клінічну лікарню. У зверненні повідомлялося, що чоловік заявниці знаходився на лікуванні у медзакладі, однак медичні та витратні матеріали передбачені програмою медичних гарантій оплачує самостійно.

За інформацією зі звернення та за додатковою інформацією, отриманою працівниками Департаменту моніторингу НСЗУ у телефонній розмові з заявницею, вбачається, що працівники лікарні повідомили про відсутність медичних та витратних матеріалів для надання медичної допомоги.

Тому пацієнт був змушений купувати за власний кошт лікарські засоби та витратні матеріали (загальна сума, витрачена на лікарські засоби та розхідні матеріали склала приблизно 10 тисяч гривень), які оплачуються НСЗУ згідно з договором про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій.

Для виконання НСЗУ основних функцій, направлено лист НСЗУ для надання пояснень щодо інформації зазначеної заявницею.

У відповідь до НСЗУ надійшов лист, в якому було повідомлено, що пацієнт оплачував лікарські препарати та витратні матеріали, які оплачуються НСЗУ за договором.

Відповідну інформацію було направлено до Національної поліції.

КНП «Пологовий будинок №7» Одеської міської ради

Також є звернення від пацієнтки стосовно порушення її прав за програмою медичних гарантій у Пологовому будинку №7.

За її інформацією, адміністрація пологового будинку повідомила пацієнтці, що для проведення кесарського розтину їй потрібно оплатити «набір для пологів» вартістю 3 тисячі 700 гривень, 100 доларів США за анестезію, а також, в разі потреби, оплатити медичні вироби та матеріали, які знадобляться після пологів.

НСЗУ направило лист до КНП «Пологовий будинок №7» Одеської міської ради з вимогою надати обґрунтоване пояснення щодо ситуації, яка склалась та надалі не допускати подібних випадків.

КНП «Міська клінічна лікарня №1» Одеської міської ради

Скаржились пацієнти на Одеську міську лікарню №1. НСЗУ отримала декілька звернень від 6 та 14 липня про порушення працівниками лікарні права пацієнтки на медичне обслуговування за програмою медичних гарантій.

За інформацією зі звернень, 28 червня пацієнтка була госпіталізована до міської клінічної лікарні №1 з діагнозом – ішемічній інсульт головного мозку.

Заявник на вимогу лікаря Аранович Г.Л. був змушений оплатити медичні препарати у розмірі 950 гривень в день госпіталізації пацієнтки та 1270 гривень наступного дня.

Заявник зазначає, що працівники цієї лікарні відмовилися надавати пацієнтці необхідну медичну допомогу до купівлі ним ліків. 30 червня заявнику було повідомлено про смерть пацієнтки.

НСЗУ направила відповідний лист до КНП «Міська клінічна лікарня №1» з вимогою надати обґрунтоване пояснення щодо ситуації, яка склалась та не допускати цього у майбутньому.

КНП «Центральна районна лікарня Ренійської районної ради Одеської області»

До Національної служби здоров’я України надійшли два звернення про відмову працівниками Центральної районної лікарні Ренійської районної ради в проведенні щеплення для профілактики сказу.

Як вбачається зі змісту звернень та за додатковою інформацією, отриманою працівником Департаменту моніторингу НСЗУ у телефонній розмові з заявником, 23 травня на території КНП «Центральна районна лікарня Ренійської районної ради» заявника вкусив бродячий собака.

Першу медичну допомогу пацієнту надали в неврологічному відділенні закладу охорони здоров’я (обробили рану) та порадили спостерігати за станом здоров’я собаки протягом 10 днів. Щеплення для профілактики сказу заявнику не провели.

Після цього пацієнт звернувся з питанням вакцинації до Одеського обласного центру екстреної медичної допомоги і медицини катастроф. Працівники зв’язались з терапевтичним та хірургічним відділеннями ЦРЛ Ренійської районної ради для надання допомоги заявнику.

Але працівники ЦРЛ Ренійської районної ради проінформували, що прийняти пацієнта, у зв’язку з оголошенням на території України карантину через епідемію COVID-19, вони не можуть та антирабічна вакцина у них відсутня. Пацієнту вдруге було рекомендовано спостерігати за станом здоров’я собаки, власним самопочуттям, обробляти рану мильним розчином та звернутись 25 травня на прийом до хірурга ЦРЛ Ренійської районної ради.

Пацієнт повідомив, що 25 травня звернувся до лікаря-хірурга КНП «Центральна районна лікарня Ренійської районної ради» Ціоміка В.Ф., але йому в черговий раз було відмовлено в проведенні щеплення для профілактики сказу.

НСЗУ направила відповідний лист до КНП «Центральна районна лікарня Ренійської районної ради» з вимогою надати обґрунтоване пояснення щодо цієї ситуації.

КНП «Дунайська обласна лікарня» Одеської обласної ради

До Національної служби здоров’я України надійшло звернення в інтересах батька заявниці, про вимагання та отримання хабаря працівниками Дунайської обласної лікарні за надання медичних послуг за програмою медичних гарантій.

Заявниця у своєму зверненні надала інформацію про вимагання коштів лікарем Кириленко Тетяною Федорівною.

Вона повідомила, що 28 травня її батько, звернувся до Дунайської обласної лікарні з попереднім діагнозом «пневмонія». В подальшому, лікар Кириленко Т.Ф. повідомила пацієнта про необхідність придбання за власний кошт лікарських виробів, витратних матеріалів та про оплату подальшого лікування, загальна сума якого склала 9000 гривень, що документально підтверджено.

НСЗУ направила лист до КНП «Дунайська обласна лікарня» Одеської обласної ради з вимогою надати обґрунтоване пояснення щодо ситуації, яка склалась. Також НСЗУ просила вжити необхідних заходів, щоб не допустити такі випадки у майбутньому.

КНП «Арцизька центральна районна лікарня» Арцизької районної ради Одеської області

Одне звернення Національна служба здоров’я України отримала від пацієнтки Арцизької центральної районної лікарні. Вона повідомила, що їй відмовили в прийомі.

За інформацією пацієнтки та за додатковою інформацією, отриманою працівниками Департаменту моніторингу НСЗУ у телефонній розмові з заявницею, вбачається, що 13 липня заявниця та її дитина звернулася до лікаря Анікіної Ірини Павлівни за направленням лікаря-педіатра. Але лікарка відмовила в прийомі, мотивуючи це зайнятістю.

Заявниця наголосила на грубому та зухвалому поводженні лікарки під час розмови з нею.

НСЗУ направила до лікарні лист з вимогою надати обґрунтоване пояснення щодо цієї ситуації та не допускати подібних випадків у подальшому.

КНП «Білгород-Дністровська міська багатопрофільна лікарня» Білгород-Дністровської міської ради

Ще одну скаргу НСЗУ отримала про вимагання хабаря працівниками КНП «Білгород-Дністровська міська багатопрофільна лікарня».

За інформацією зі звернення, пацієнти вимушені сплачувати кошти за проведення загально-клінічних обстежень. Крім того, вони змушені купувати всі витратні матеріали для проведення таких обстежень за власний рахунок.

НСЗУ направила відповідний лист до КНП «Білгород-Дністровська міська багатопрофільна лікарня» з вимогою надати обґрунтоване пояснення щодо цієї ситуації.

Що покриває Програма медичних гарантій?

Програма медгарантій покриває усі види медичної допомоги – первинну, амбулаторну, госпіталізації, хірургічні операції, реабілітацію, паліативну допомогу. Повний перелік безоплатних послуг є на сайті НСЗУ. Інформацію про те, які послуги безоплатні і в яких закладах їх отримати, можна дізнатися за номером 16-77.

Щоб отримати медичну допомогу, пацієнту потрібне направлення лікаря з яким укладена декларація, або лікуючого лікаря. Направлення не потрібне до стоматолога, нарколога, гінеколога, психіатра та фтизіатра.

Екстрена медична допомога надається у будь-якому випадку, без направлення і без декларації і також покривається Програмою медгарантій.

Що робити, якщо у лікарні вимагають кошти за безоплатні послуги?

«Якщо у закладі, який має договір із НСЗУ, вам безпідставно відмовили в наданні послуги чи вимагали гроші, можна подати скаргу через електронну форму на сайті НСЗУ у розділі «Громадянам»», – каже Тетяна Бойко.

У скарзі потрібно вказати назву лікарні, посаду, прізвище, ім’я та по-батькові посадової особи, яка відмовилася надати допомогу, вимагала оплату за медичні послуги, ліки чи інші матеріали. Важливо вказати, чи була здійснена така оплата або чи були куплені ліки чи розхідні матеріали (шприци, гумові рукавички, крапельниці, спирт, ін).

Також описати ситуацію, в наданні якої послуги відмовили чи вимагали гроші, зазначити суму.

Якщо є запитання стосовно оформлення звернення зі скаргою, можна телефонувати у контакт-центр НСЗУ за номером 16-77.

НСЗУ вимагає повернути гроші пацієнту або звертається у поліцію

Директорка департаменту комунікацій НСЗУ каже, якщо у пацієнта вимагають гроші за послуги, які оплачує НСЗУ за Програмою медичних гарантій, це є порушенням договору.

«У такому випадку пацієнт може залишити скаргу на сайті НСЗУ, детально описавши ситуацію, яка склалась та залишити контактний телефон для зворотного зв’язку. Проконсультуватися, як правильно подати скаргу можна за безоплатним номером 16-77», – каже Тетяна Бойко.

НСЗУ проводить таку перевірку:

  • надсилає листи до лікарні з проханням пояснити ситуацію та не допустити у подальшому випадків порушення та обмеження прав пацієнтів на медичне обслуговування за Програмою медичних гарантій. Також Національна служба здоров’я просить поновити права пацієнта і повернути кошти, які пацієнт сплатив за медичні послуги, які оплачуються НСЗУ за договором із цим закладом.
  • надсилає лист до власника закладу, так як питання організації медичного обслуговування населення відносяться до компетенції органу місцевого самоврядування.

Тетяна Бойко каже, якщо головний лікар (заклад охорони здоров’я) не поновлює права пацієнта або не здійснює повернення коштів за послуги, за які вже заплатила держава, то НСЗУ направляє листи до Національної поліції України, органів прокуратури.

За її інформацією, медзаклад, в якому вимагали гроші з пацієнта, ризикує втратити договір з НСЗУ і залишитися без фінансування із Державного бюджету.

Комунальні та державні заклади охорони здоров’я мають право надавати пацієнтам платні послуги, які не входять до Програми медичних гарантій. Їх оплата здійснюється у вигляді офіційних платежів за тарифами, що затверджені органом місцевого самоврядування, який є власником закладу охорони здоров’я.

Директорка департаменту комунікацій НСЗУ розповіла, що вже є випадок, коли пацієнту Луганського обласного клінічного онкологічного диспансера повернули кошти, які з нього незаконно вимагали.

«Лікарі диспансеру вимагали оплату за діагностичне медичне обстеження, що входить до переліку послуг за Програмою медичних гарантій. В результаті пацієнт був змушений оплатити 610 гривень за обстеження на підтвердження онкологічного діагнозу, бо лікарі переконували, що заклад не має відповідного договору з НСЗУ», – повідомила Тетяна Бойко.

В результаті адміністрація закладу повернула кошти пацієнту у повному обсязі.

Авторка: Ульянова Ольга, «Четверта влада»

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *