Який механізм передачі майна районів у власність громад? Алгоритм від АМУ

У громадах Одещини, яких на території області створено 91, одним з найактуальніших питань є передача спільного майна району у комунальну власність територіальних громад. Адже з 1 січня 2021 року усі ліквідовані райони втрачають повноваження, – вони повністю передаються місцевим органам влади. А ті мають стати його розпорядниками і взяти на свій баланс заклади освіти, медицини та інші соціальні об’єкти. Зробити це потрібно терміново, – до 1 січня 2021 року.

В Одеському регіональному відділенні Асоціації міст України роз’яснили механізми, згідно з яким відбувається передача майна.

Як повідомила консультантка з бюджетних питань Одеського РВ АМУ Світлана Осадчук, Законом України № 1009 від 17.11.2020 р. “Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій” визначено, що правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов’язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об’єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.

“Районні та обласні ради зобов’язані прийняти рішення про передачу об’єктів спільної власності до комунальної власності за зверненням відповідної сільської, селищної або міської ради. Це передбачено абз. 3 п. 10 розд. V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування» 21.05.97 р. № 280/97-ВР. Ініціатором передачі майна може виступати будь-яка із сторін процесу, – як районна рада, так і рада територіальної громади. Згідно з законом про бюджет, районні ради здійснюють передачу із спільної власності у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного Бюджетним Кодексом. З 1 січня 2021 року видатки на функціонування зазначених установ і закладів плануються та здійснюються з бюджетів таких територіальних громад”, – повідомила Світлана Осадчук.

Відтак, процедура передачі-приймання об’єктів зі спільної власності у комунальну передбачає:

1) прийняття рішення про безоплатну передачу майна. Підставою для передачі об’єктів спільної власності буде безпосередньо рішення відповідної районної ради. ( Підстава п. 3 Порядку подання та розгляду пропозицій щодо передачі об’єктів з комунальної у державну власність та утворення і роботи комісії з питань передачі об’єктів у державну власність, затвердженого постановою № 1482» від 21.09.98 р.)

2) утворення комісії з передачі-приймання майна. Створювати комісію та призначати її голову може як районна рада – так і органи, які приймають ці об’єкти.( абз. 6 п. 8 Порядку № 1482). Відповідно до п.8 Порядку № 1482 голова комісії повинен організувати роботу таким чином, щоб завершити приймання-передачу в місячний термін з дня прийняття рішення про передачу.

3) оформлення Акта приймання-передачі.

4) передача майна. Майно підлягає передачі разом з первинними документами

Право власності на об’єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі. (Підстава абз. 2 п. 9 Порядку № 1482).

Передача об’єктів нерухомого майна вимагає здійснення державної реєстрації. Для вчинення реєстраційних дій державному реєстратору треба надати копії рішення про передачу відповідного майна та акту приймання-передачі.

Як вдалий приклад в Асоціації міст України наводять передачу медичних закладів у власність громад. Адже важливим є збереження мережі районних закладів охорони здоров’я та забезпечення їх безперебійної роботи.

За даними Одеської ОДА, процес передачі медзакладів  проходить без особливих складнощів: районні ради приймають рішення про передачу медзакладів у комунальну власність громад, а громади приймають рішення про прийняття такого майна. Як правило, районні лікарні переходять у комунальну власність тих громад, на території яких вони розташовані.
Проте є кілька випадків відмови громад приймати районні лікарні через побоювання, що місцевий бюджет не витримає такого фінансового навантаження. МОЗ та Національна служба здоров’я зазначають, що комунальні медичні заклади будуть отримувати фінансування за раніше укладеними зі Службою договорами.
А громади мали б профінансувати утримання будівель лікарень та комунальні послуги.
Як відзначає директор Аналітичного центру АМУ Ярослав Рабошук, у Державному бюджеті на 2021 рік передбачена додаткова дотація на здійснення переданих з держбюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я.
«Обласні державні адміністрації мають визначити порядок розподілу цієї дотації між бюджетами місцевого самоврядування. На думку АМУ, процес передачі майна та закладів охорони здоров’я на базовий рівень пришвидшиться, якщо територіальні громади будуть бачити фінансовий ресурс додаткової дотації, який вони отримають для надання медичних послуг», – зауважив пан Рабошук.
Крім медичних закладів, до власності громад переходять і районні заклади культури освіти, приміром музичні чи спортивні школи, бібліотеки, будинки культури та інші споруди.
За словами заступника Міністра розвитку громад та територій, В’ячеслава Негоди, основний наголос – майно має бути передане у комунальну власність громад до 1 січня 2021 року.
«Треба пам’ятати, що об’єкти освіти, культури, чи інших сфер, це не просто будівлі, а й цілі трудові колективи, люди з сім’ями. Ось чому не можна зволікати з передачею майна громадам. І той випадок, про який нам сьогодні стало відомо, що громада прийняла об’єкт, але без трудового колективу – це крайність, яка немає нічого спільного з законом і здоровим глуздом, комусь доведеться відповідати за такі необдумані рішення», – сказав В’ячеслав Негода.
За його словами, Уряд доручив обласним державним адміністраціям щотижня надавати дані за встановленою формою щодо проходження процесу передачі майна у комунальну власність громад.
«Ми ретельно будемо контролювати цей процес за допомогою обласних державних адміністрацій. Де є відмова районних рад передавати майно, або ж є відмова громад приймати майно, це необхідно юридично документувати. Є рішення – будуть наслідки. Аргумент «немає коштів на утримання» не є насправді аргументом, оскільки при реформуванні адмінтерустрою жодної копійки з територій не забрано до державного бюджету», – сказав заступник Міністра.
Представники Міністерства освіти та науки поінформували, що найближчим часом відомство підготує роз’яснення з алгоритмом дій щодо передачі об’єктів освіти. Також у відомстві повідомили, що спільно з Міністерством фінансів підготують роз’яснення щодо використання освітньої субвенції.
Авторка – Оксана Піднебесна
алгоритм

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *