Ризики для громад: Чому мери Одещини закликають нардепів не голосувати за законопроєкт № 6062?

На розгляді Комітету Верховної Ради України з питань бюджету знаходиться проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» № 6062, який Уряд подав разом із проектом Держбюджету на 2022 рік та прийняття якого матиме негативний вплив на діяльність органів місцевого самоврядування.

Про це повідомляють в Одеському регіональному відділенні Асоціації міст України.

Так, законопроект № 6062 передбачає:

  1. Ліквідацію бюджету розвитку (наскрізні зміни до Кодексу). Це призведе до ліквідації «цільових» доходів, скорочення капітальних видатків місцевих бюджетів; існує загроза додаткового навантаження на органи місцевого самоврядування в частині фінансування делегованих повноважень, зокрема у сфері освіти, охорони здоров’я та соціального захисту.
  2. Вилучення у місцевих бюджетів на користь держбюджету залишків освітньої субвенції (зміни до статті 103-2), що позбавить можливості накопичення та використання залишків освітньої субвенції для органів місцевого самоврядування; призведе до формування неефективної мережі закладів освіти. Адже іноді треба кошти накопичити для того, щоб реалізувати якийсь суттєвий проект або придбати дороговартісне обладнання для шкіл. Так, громадами Одеської області за рахунок залишку коштів освітньої субвенції було профінансовано запуск кабінетів класів початкової школи,придбання ноутбуків та комп’ютерів (Теплодарська міська рада), придбання газових котлів, моноблоків(Біляївська міська рада), придбання обладнання для харчоблоків, оснащення кабінетів хімії та фізики (Одеська міська рада). Вилучення залишків освітньої субвенції не дозволить це зробити.
  3. 3.Надання Мінфіну та місцевим держадміністраціям права ініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет(зміни до ст.122), що є прямим втручанням держави у самостійність місцевого самоврядування, що, як наслідок, може негативно відобразиться на діяльності органів місцевогосамоврядування (заблокувати роботу виконавчих органів місцевої ради) і члени територіальної громади не зможуть отримати визначені законом та гарантовані державою послуги. Відповідно до частини другої статті 71 Закону України «Про місцеве  самоврядування в Україні» органи виконавчої влади, їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування,
  4. Загрози погашення середньострокових позик за рахунок коштів місцевих бюджетів (п.21 Прикінцевих та перехідні положень).Зміни по заборгованості по середньостроковим позикам, запропоновані Законопроектом № 6062, передбачають закріплення «ручного» порядку погашення заборгованості, що є неприйнятним для місцевого самоврядування. Для мсецевих бюджетів це потенцйиі втрати 9 млрд гривень.
  5. Зарахування до держбюджету доходів від викупу земельних ділянок комунальної власності (зміни до Прикінцевих та перехідні положень), що призведе довтрати місцевими бюджетами частини доходів від викупу земельних ділянок комунальної власності. Такі ініціативи щодо зарахування до державного бюджету коштів вд продажу комунального майна є неприпустимими.
  6. Позбавлення прав органів місцевого самоврядування на обслуговування коштів місцевих бюджетів в банках. Технічне вилучення  зі статтей43, 73, 78 БКУ поняття «бюджету розвитку» позбавить органи місцевого самоврядування прав на розміщення коштів місцевих бюджетів та їх обслуговування вустановах банків. Внаслідок ліквідації бюджету розвитку місцеві бюджети втратять істотне джерело доходів, а саме частку плати від розміщення тимчасово вільних бюджетних коштів. Також такі зміни встановлюють нерівні умови для учасників бюджетного процесу,
  7. Ускладнення процедур проведення внутрішнього аудиту (зміни до ст.26), що матиме наслідками обмеження самостійності в управлінні виконавчих органів місцевих рад та бюджетних установ комунальної власності. Вважаємо такі ініціативи надмірними, необґрунтованими, корупційно вразливими та такими, що обмежують самостійність управління виконавчих органів сільських, селищних, міських рад та бюджетних установ комунальної власності.

На думку Асоціації міст України, зміни, що передбачені законопроектом № 6062 є неприпустимими, суперечать основним принципам децентралізації та обмежують місцеве самоврядування. Прийняття вищезазначених змін до Бюджетного кодексу негативно позначиться на виконанні органами місцевого самоврядування соціально-значущих повноважень та призведе до необхідності скорочувати фінансування важливих напрямків розвитку громад.

Розуміючи виклики, які несе вказаний законпроєкт, керівники органів місцевого самоврядування Одеської області спрямували свої звернення до народних депутатів від Одещини, з проханням не підтримувати запропоновані зміни.

Світлана Осадчук,

регіональна консультантка з бюджетних питань Одеського РВ АМУ

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *