Нині крадіжки вантажів на залізниці придбали масовий характер. Крадіжкам піддається майже вся номенклатура вантажів, що перевозяться АТ «Укрзалізниця». Особливо зловмисникам цікаві для крадіжки наступні вантажі: нафтопродукти, металопрокат, вугілля і зернові вантажі. Це ті вантажі, які можна легко реалізувати майже по всій території України. Крадіжки вантажів на залізниці набули систематичного характеру і приносять щорічно вантажовласникам багатомільйонні збитки.
Як виявилось під час слідства, заступник старшого диспетчера одеської філії «Укрзалізниці» разом зі своїми спільниками організувала злочинну схему розкрадання вантажів.
На протязі 2019 року жінка організувала схему крадіжок зерна прямо з вантажних вагонів. У її розпорядженні були розклади руху і можливість внесення в них поправок. Так, у лютому 2019 року вона додала ще одну, додаткову зупинку товарному потягу, де на нього вже очікуваи спільники.
Під час зупинки волни встигли викрасти близько 3 тон кукурудзи вартістю 12, 6 тисяч гривень. У червні 2019 року, використовуючи ту саму напрацьовану схему, зловмисники викрали 1, 7 тон пшениці, загальною вартістю 9 тисяч гривень.
Зерно вантажили прямо з потяга, який стояв на станції, в автомобіль марки «ВАЗ» і вивозили.
Основними причинами зростання крадіжок вантажів на залізниці є погіршення загальної криміногенної обстановки в країні і розформування лінійних підрозділів транспортної міліції, які раніше займалися злочинами на транспорті. Так вважає Валерій Толкачов, заступник директора з логістики ТОВ “Делта Вітмар”. Підприємці, які не дораховують я товару, змушені долучати до розслідування правоохоронні органи і звинувачують працівників залізниці у спланованих крадіжках.
“Тепер АТ «Укрзалізниця» виявилася один на один з проблемою крадіжок вантажів і поки не в змозі її вирішити самостійно. Основна причина крадіжки зерна з вагонів-зерновозів – недосконала система пломбування вагонів-зерновозів. Після навантаження зерном вони пломбуються вантажовідправником пломбами типу ЗПП Варта-Універсал і далі зерно транспортується в опломбованому вагоні. І тут починається найцікавіше… виявляється схема пломбування вагонів-зерновозів, що застосовується АТ «УЗ», не виключає доступ зловмисників до зерна в опломбованих вагонах-зерновозах”, – Валерій Толкачов, представник компанії.
Як стверджують підприємці, сама пломба ЗПП Варта-Універсал встановлюється на штурвали розвантажувальних люків, а зловмисники при розкраданні просто механічно віджимають краї розвантажувального люка… ломиком, механічними домкратами та іншими відповідними для цих цілей предметами. В результаті сипучий вантаж починає висипатися з вагона під дією сили тяжіння. Після крадіжки зловмисники прибирають сторонні предмети з просвіту люка, а його кришка повертається у вихідне положення.
Для виконання такої операції вагон-зерновоз повинен стояти як мінімум кілька годин. Це далеко не єдиний спосіб крадіжки зерна з опломбованого вагона-зерновоза.
Найчастіше з вагонів-зерновозів крадуть зернові та олійні вантажі, що мають більш високу ринкову вартість (насіння соняшнику, сою, рапс і т.д.). Розмір крадіжки з одного вагона-зерновоза може досягати 2-7 тон. У випадку з соняшником збиток для власника вантажу складе 20-70 тис. грн тільки на одному вагоні. При цьому цілісність пломб на вагоні-зерновозі не порушується і АТ «Укрзалізниця» відмовляється нести відповідальність за
ці крадіжки.
“Крадіжками зерна на залізниці займаються організовані злочинні групи з чітким розподілом ролей і завдань. До складу груп входять колишні і діючі співробітники АТ «Укрзалізниця», місцевий криміналітет і, можливо, співробітники місцевих правоохоронних органів. Крадіжка проводиться на певних залізничних станціях і перегонах, добре відомих учасникам зернового ринку. При цьому, хтось інформує учасників злочинної групи про вид вантажу, що перевозиться; хтось заганяє певні вагони до підготовленого місця крадіжки (диспетчер; укладачі залізничних станцій); хтось фізично краде і вивозить вкрадене зерно; хтосьзаймається реалізацією вкраденого зерна. І найголовніше хтось прикриває всю цю діяльність”, – стверджує Валерій Толкачов.