Освітня опора громади: як Авангард будує сильну мережу шкіл і реформує старшу школу? ВІДЕО

Реформа профільної старшої школи, яку Міністерство освіти і науки впроваджує в межах концепції “НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА”, покликана змінити саму логіку навчання в старших класах. Йдеться не просто про оновлення програм чи підручників, – школярі мають отримати можливість обирати профіль і навчатися за напрямом, який відповідає їхнім здібностям та планам на майбутнє. Однак для багатьох громад та шкіл цей процес став справжнім випробуванням: потрібно модернізувати навчальні простори, забезпечити транспорт для підвезення учнів до опорних ліцеїв, а також підготувати педагогів для нових підходів. 

СИЛА ГРОМАД розповідає, як молодій громаді під Одесою вдалося пройти свій шлях перетворень. 

 

На думку Олександра ЛОНЧАКА, директора Департаменту освіти Одеської державної адміністрації,  реформа старшої школи є однією з ключових для розвитку освіти Одещини та України в цілому.

“Профільна старша школа – це не просто новий формат навчання. Це шанс для наших підлітків реально обирати майбутнє, отримувати сучасні компетентності й бути конкурентними у світі, що стрімко змінюється. Ми хочемо, щоб кожен старшокласник мав доступ до якісної освіти незалежно від того, у великому він місті чи в маленькій прикордонній громаді”, – повідомив він СИЛІ ГРОМАД. 

В умовах воєнного стану ця реформа ще більш актуальна: освітяни, за словами керівника департаменту, мають забезпечити дітям безпечне середовище, підвезення та можливість вчитися за обраним профілем, попри всі виклики. 

За останні два роки Одеською ОВА, Департаментом освіти і науки зокрема проведено велику підготовчу роботу: десятки зустрічей з батьківською спільнотою, керівниками громад, директорами шкіл, освітянами. Як каже пан Лончак, спільно прагнуть побудувати мережу профільних ліцеїв – потужних, обладнаних, орієнтованих на потреби дітей і регіонального ринку праці.

“Щодо прикладів на Одещині, – Авангардівський ліцей дійсно один із перших, хто демонструє, як повинна виглядати профільна освіта: сучасні кабінети, проєктне навчання, співпраця з міжнародними партнерами”, – зазначає лідер одеських освітян. 

Серед викликів, з якими працює Департамент освіти ОДА, Олександр Лончак виділяє наступне:

  •  логістика (велика протяжність нашого регіону, відсутність відремонтованих доріг задля підвезення учнів до ліцеїв);
  • потреба в оновленні матеріально-технічної бази та підготовці педагогів до профільного навчання; 
  • важливо забезпечити доступність профілів у громадах, щоб кожен старшокласник мав рівні можливості.

 Слайд з сайту DECIDE

Серед переваг реформи:

учні отримують можливість обирати профіль відповідно до своїх інтересів та майбутньої професії;

сучасні освітні програми, більше практичних і проєктних форматів навчання;

концентрація ресурсів у потужних ліцеях – краща матеріальна база, цифрове обладнання, фахові педагоги;

підвищення конкурентоспроможності випускників, як у вступі до ЗВО, так і на ринку праці.

Що зміниться з 2027 року? 

 

З 2027 року в Авангардівський громаді запрацює нова модель шкільної освіти, передбачена реформою старшої профільної школи. Відповідно до законодавства, заклади будуть розподілені за рівнями освіти, щоб діти отримували якісне й сучасне навчання на кожному етапі.

 

У структурі громади буде два ліцеї та дві гімназії:

Гімназії в с.Нова Долина і с. Хлібодарське

У гімназіях навчатимуться діти 1–9 класів (орієнтовно від 6 до 15 років). Тут учні здобуватимуть базову середню освіту.

 

Ліцеї в с. Авангард і с. Прилиманське

Ліцеї працюватимуть для учнів 5–12 класів (приблизно 10–18 років). Це буде профільна старша школа, де кожен учень зможе обрати свій освітній напрям — гуманітарний, природничий, технологічний чи інший, залежно від пропозицій закладу.

 

Початкові школи у житловому масиві “Сьоме Небо” та у селищі Авангард  (1-4 класи)

Таким чином, з 2027 року кожна дитина навчатиметься у закладі, що найкраще відповідає її віку та освітнім потребам,  а старша школа стане більш спеціалізованою та якісною. 

 

Ірина Солотинська, керівниця управління освіти Авангардівської громади, розповідає, що підготовка до запровадження старшої профільної школи з 2027 року стала серйозним викликом для громади.

«Ми розуміємо, що з 2027 року всі йдемо до старшої профільної школи. І поставили собі питання: як будемо працювати в майбутньому?» — зазначає Ірина Солотинська.

Команда управління освіти провела аналіз освітньої мережі громади: скільки учнів навчалося в попередні три роки і які тенденції очікуються в наступні три. Вивчили ситуацію у чотирьох закладах, які мали статус ліцеїв.

«Ми побачили, що у двох закладах у випускних класах було загалом лише 23 учні. Це одразу тягне за собою проблеми з освітньою субвенцією, оплатою праці вчителів і наповненістю класів», — пояснює керівниця.

Щоб ухвалити обґрунтовані рішення, кожен директор отримав завдання промоніторити мережу “очима свого колективу” та запропонувати власне бачення.

«Кожен керівник творчо підійшов до завдання — намалював свою “освітню карту” громади. Але стало зрозуміло: чотири ліцеї для нашої громади — це забагато», — зазначає Солотинська.

Крім того, перед ухваленням рішення громада звернулася до Державної служби якості освіти, щоб отримати професійні рекомендації. Їхні висновки співпали з баченням авангардівських освітян. Тож разом дійшли до висновку, що потрібно оптимізувати мережу: два заклади залишаються ліцеями, два – отримують статус гімназій.

«Головні критерії для визначення ліцеїв – матеріальна база, кількість дітей і профільність. Завдання було в тому, щоб у двох ліцеях, Авангардівський і Прилиманський, щоб у них були різними профілі», — говорить Ірина Солотинська.

Співпраця з батьками та перехідний період

Реформа не обійшлася без емоцій і викликів. Протягом двох років тривав перехідний період: до майбутніх гімназій у с. Нова Долина та Хлібодарському перестали набирати 10-й клас. Один навчальний рік, пояснює пані Ірина, вони ще працювали у статусі ліцеїв, але вже без 10-х класів. Наступного року заклади ще випустили останні 11-ті класи. Одночасно учнів старшої школи вже зараховували до ліцеїв: новодолинським пропонували вступати до Прилиманського ліцею, а хлібодарським випускникам 9-х класів – до Авангарду. 

«Ми спілкувалися з батьками, учнями, враховували логістичні моменти — шкільні автобуси мають змогу возити дітей Хлібодарського до ліцею в  Авангарді, а з Нової Долини – до Прилиманського, адже ці села розташовані близько одне до одного», — розповідає керівниця управління освіти.

Що саме змінюється у зв’язку з реформою старшої школи: 

  • 10-12 класи – профільна школа
  • Вибір напрямів: гуманітарний, технологічний, науковий тощо)
  • Нові навчальні програми і підходи 

НАВІЩО ЦЕ ПОТРІБНО?  Школярі більше не вивчають “все одразу”, а зосереджуються на важливому, пояснюють в Міністерстві освіти України. 

Інформаційні слайди з сайту DECIDE

“Пересидіти старшу школу не вдасться”

Не всі батьки одразу підтримали зміни, зізнається пані Ірина. Батьки турбувалися про безпеку, нове середовище та викладачів. Але коли самих дітей запитали, чи готові вони навчатися в іншій школі — більшість відповіла “так”.

«Звичайно, нікому не зручно, коли дитині потрібно кудись доїжджати. Бажання батьків “пересидіти старшу школу” — це червона лінія, яка проходила крізь усі наші зустрічі», — зізнається Солотинська.

Саме через таке спілкування громада змогла досягти порозуміння. Одним із перших практичних кроків стали екскурсії до ліцеїв, щоб учні та батьки могли побачити умови навчання власними очима.

«Діти казали: нові знайомства, нові комунікації, нові умови — це цікаво! Для них це не стало проблемою, і це надихає», — додає освітянка.

Особливу увагу приділили індивідуальним розмовам із родинами: виявилось, деколи батьки не розуміють потреб своєї дитини і можливостей подальшого розвитку. 

«Бували ситуації, коли мама казала: “Моя дитина хоче ремонтувати машини, але я не хочу!”. І тоді ми пояснювали: якщо він після 9 класу отримає професію, він уже матиме шлях до реалізації своєї мрії. Бо часто дитина закінчує університет і все одно йде ремонтувати машини», — згадує Ірина Солотинська.

Повне інтерв’ю з Іриною Солотинською – у ВІДЕО: 

 

Потужний старт освіти в Авангарді

Авангардівська громада впевнено формує сучасну й потужну освітню систему – від дитячих садків до профільних ліцеїв. Нові будівлі, інклюзивні класи, гранти на розвиток і професійні  вчителі створюють не просто середовище, а простори можливостей, де кожен учень може пізнавати свій шлях. Та місцева влада не тільки вибудовує мережу освіти, а й однією з перших в Одеській області включилась в реформу старшої школи, створивши два академічні ліцеї та підготувавши професійну команду.

 

Селище Авангард – адміністративний центр громади, яка територіально межує з Одесою. Вона утворилась однією з перших в Одеській області, об’єднавши у 2017 році села Авангард, Прилиманське та село Нова Долина. А в 2020 році приєднались селище Хлібодарське та Радісне

Разом в громаді мешкає 36 тисяч жителів, майже третина з яких – діти, підлітки й молодь. Від початку створення вона посідала високі місця у рейтингах за оцінкою різних показників, перш за все фінансових серед громад України. Адже приміська громада має свої переваги: тут зосереджена велика кількість бізнесу, а через близькість до Одеси активно ведеться будівництво нового житла. 

Проте заміські території під Одесою мають і свої мінуси: тривалий час в населеному пункті не було власної школи. Батьки самотужки возили дітей на навчання до міських шкіл. Тому перший навчальний заклад в Авангарді був відкритий аж у 2016 році. Це була початкова школа, про яку давно мріяв лідер громади Сергій Хрустовський, – набір в перший класи стартував у тому ж році. 

 

Але в громаді так швидко зростала кількість дітей, що виникла потреба більшої кількості освітніх послуг на місці, тому місцева влада дійшла висновку: необхідно будувати ще одну, додаткову школу. 

У 2018 році затвердили її проєкт і відразу почали зводити.

“Через повномасштабне вторгнення будівництво і відкриття школи затягнулися. Проте в грудні 2023 року вже були підписані всі документи і школу ввели в експлуатацію. У січні 2024 року ми завели сюди 5-11 клас. І от маємо таке щастя!”- не приховує радості директорка Ганна Марченко.

 

Реформа в Авангарді: нові профілі, сучасні підходи

Директорка закладу Ганна Марченко провела для СИЛИ ГРОМАД невелику екскурсію. 

“Нова школа дала нам сьогодні всі можливості: маємо прекрасні кабінети, інтерактивні комплекси, екрани для вивчення англійської, української мови.  Кабінети історії й географії забезпечені мультимедійно, тому питання відеоконференції, відеоекскурсії, бібліотеки онлайн для нас не  проблема. Маємо всю необхідну базу для вивчення академічних предметів”, – показує пані Ганна.

Громада системно інвестує в освіту. Цього року в Авангардівському ліцеї навчається 975 учнів у 31 класі, працює 71 педагог і працівник персоналу. Діє 6 інклюзивних класів, де здобувають освіту 10 дітей з особливими освітніми потребами.

Паралельно розвиваються інші навчальні заклади громади: відкрито філію Прилиманського ліцею на житловому масиві «Сьоме небо». Це нова початкова школа, розміщена у чотириповерхової будівлі, де діти 1-4 класів навчаються у комфортних і сучасних кабінетах. 

Цю будівлю Авангардівська громада викупила у забудовника житлового комплексу вже під час повномаштабної війни. 

Мама 10-річної Софійки Оксана Куценко, яка навчається у філії Прилиманського ліцею, на території комплексу “Сьоме небо” розповідає: умовами навчання дуже задоволена. 

Перші роки навчання ми їздили до Прилиманського шкільним автобусом. Спершу дуже переживали, що далеко, дитина маленька. Але потім все налаголилось, там велика школа, все обладнано, нові класи, парти, вчителька дуже хороша. Але відтоді, як з нами поряд відкрили філію початкової школи, усі батьки дуже задоволені, що дитину не треба возити далеко. Після уроків самостійно повертається додому, може ще встигнути на гурктки, орозваги”, – каже Оксана, мама дівчинки.

 

У Прилиманському ліцеї сьогодні понад 1800 учнів — це потужний ресурс для формування майбутніх профільних груп. Активне будівництво, гранти на облаштування укриттів і модернізація дитячих садків — усе це свідчить про готовність громади вкладати кошти у розвиток освіти та створення безпечних умов навчання.

Нова школа — мрія, що стала реальністю

2024 рік став знаковим для ліцею: учні середньої школи вперше сіли за парти у новому сучасному корпусі. Окрім традиційних аудиторій, у школі працює кабінет із 3D-принтером і робототехнікою, технологічна майстерня з лазерними станками для хлопців та швейний цех для дівчаток.

Шкільна структура повністю відповідає вимогам НУШ: початкова школа функціонує окремо, а середня й старша — в іншому корпусі. При цьому обидві будівлі з’єднані спільним освітнім простором і мають усе необхідне обладнання.

До речі, перший корпус ліцею, відкритий ще у 2016 році, став однією з перших сучасних шкіл у громаді — і саме він поклав початок новій якості освіти в Авангарді.

Партнерство між школами і підвіз учнів

Після освітньої реорганізації Хлібодарський ліцей отримав статус гімназії, а старшокласникам запропонували продовжити навчання саме в Авангардівському ліцеї.

«Ми зустрічалися з дев’ятикласниками, запрошували їх у гості, показували наші класи, технічне оснащення, знайомили з учителями, — розповідає Ганна Марченко. — Ми хочемо, щоб діти бачили: тут вони отримають якісну освіту і гідну підготовку до вступу у виші».

Для цього громада організувала шкільний автобус, який уже другий рік підвозить учнів із Хлібодарського напрямку — близько 12 кілометрів — усього за 15 хвилин.

Підготовка до профільної школи: робота з батьками і спільні рішення

«Коли ми дізналися про реформу старшої школи, почали готуватися ще за два роки тому, — ділиться директорка. — Ми завжди думаємо наперед, бо батьки приходять і запитують, як саме їхні діти навчатимуться далі. Тому ми проводили спеціальні зустрічі, на яких разом визначали освітні пріоритети».

Під час анкетувань більшість батьків підтримала ідею поглибленого вивчення англійської, української мов та історії України. Ліцей має для цього і достатню матеріально-технічну базу, і кваліфікований педагогічний склад.

Три освітні кластери — три можливості для учнів

Авангардівський ліцей уже готовий до нової системи профільної старшої школи. 

Тут працюватимуть три освітні кластери, що відповідають інтересам дітей і потребам сучасного ринку:

  • Мовно-літературний кластер — українська та англійська мови, література, культура спілкування.
  • Соціально-гуманітарний кластер — історія України, правознавство, громадянська освіта.
  • STEM-кластер — цифрові технології, програмування, робототехніка, штучний інтелект.

«Багато хлопців і дівчат цікавляться технологіями, цифровізацією, тому ми хочемо дати їм можливість навчатися сучасно, — каже Ганна Анатоліївна. — Потужний заклад має потужні можливості. Ми маємо ресурс, підтримку селищної ради і відповідну субвенцію, що дозволяє не розпорошувати кошти, а вкладати їх у якісний розвиток ліцею».

Погляд у майбутнє

Ліцей уже має попередні заявки від учнів: на кожен профіль планується по дві паралелі, і цей показник стабільно зростає.

«Ми очікуємо, що дев’ятикласники громади залишатимуться навчатися у нас, — каже директорка. — Адже бачать, що мають поруч сучасну, сильну школу, де все продумано — від підручників до лабораторій і технічних класів».

Авангардівський ліцей — це приклад того, як громада може перетворити реформу на шанс для розвитку. Тут поєднали традиції і нові технології, родинне тепло і державну стратегію. І головне — тут створюють школу майбутнього, де кожна дитина має можливість знайти свій шлях.

 

ФОТО Ганна Анатоліївна МАРЧЕНКО директорка ЗЗСО Авангардівський ліцей 

Допрофільна підготовка починається завчасно/ Фото – Авангардівський ліцей

Автономність у прийнятті рішень

Оптимізація освітньої мережі в Авангардівській громаді – це приклад відповідального підходу до реформи старшої школи. Тут розуміють: головне – не кількість закладів, а якість освіти та можливість для дітей обирати профіль, який відповідає їхнім здібностям і мріям.

«Ми не боїмося ухвалювати рішення, бо працюємо для дітей. І хоч шлях непростий, ми впевнені, що йдемо в правильному напрямку», — підсумовує Ірина Солотинська.

Як Авангардівська громада реформує старшу школу – у ВІДЕО від СИЛИ ГРОМАД:

Авторка – Оксана Піднебесна 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *