Одеса опинилася в епіцентрі політичного шторму — указом Президента України меру Геннадію Труханову припинено громадянство. Рішення, яке стало несподіванкою навіть для частини політичного істеблішменту, вже має далекосяжні наслідки: від можливої втрати повноважень міського голови до переформатування впливу місцевих еліт. На кону — не лише майбутнє Одеси, а й баланс сил у південному регіоні країни.
В Одеському регіональному відділенні Асоціації міст України третій день не вщухають дзвінки — сюди звертаються голови громад з усієї області, стурбовані розвитком подій. Про юридичні наслідки ситуації та політичні ризики СИЛА ГРОМАД розпитала експерта з питань місцевого самоврядування, заступника виконавчого директора Одеського РВ АМУ Юрія ЯМКОВОГО.

Неочікуваному припиненню громадянства міського голови Одеси передувала низка подій. Напередодні Геннадій Труханов публічно звернувся до громадян, повідомивши, що на засіданні комісії при Президентові розглядатимуть інформацію про його нібито російський паспорт.
Він назвав надані копії фальшивими і повідомив, що буде оскаржувати їх у законному порядку.
«Суспільству показали скан якогось закордонного паспорта, який Труханов нібито отримав ще у 2015 році. Але з того часу він неодноразово проходив виборчі перевірки, у тому числі СБУ. У 2018 році була офіційна перевірка, яка не виявила подвійного громадянства. А тепер раптом з’являється невиразна скан-копія — така, що будь-хто, навіть не експерт, побачить ознаки фотомонтажу. Точно такий самий “паспорт” із обличчям Президента Зеленського вже гуляє мережею. Чи можемо ми це сприймати серйозно?» — коментує Юрій Ямковой.
Правові підстави: що каже закон
Згідно зі статтею 12 Закону «Про місцеве самоврядування», міським головою може бути лише громадянин України. У разі втрати громадянства повноваження припиняються автоматично — без окремого рішення сесії або суду.
«Сам факт припинення громадянства автоматично позбавляє людину статусу посадовця. Навіть якщо Труханов не отримав офіційного повідомлення, указ Президента має пряму дію. Але п.1 ч.11. ст. 79 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» говорить про те що повноваження сільського, селищного, міського голови припиняються достроково, а відповідна особа звільняється з посади з дня прийняття відповідною радою рішення, яким береться до відома зазначений факт. Тому чекаємо на сесію Одеської міської ради., — пояснює експерт.
Водночас, за словами Ямкового, такі випадки часто стають предметом судових спорів. Якщо Труханов подасть позов до Верховного Суду, виконання указу може бути зупинене до ухвалення рішення по сутті .
Як працюватиме Одеська міська рада?
Наразі, відповідно до закону, обов’язки міського голови має виконувати секретар Одеської міської ради. Саме він забезпечує безперервність управління, підписання рішень і виконання бюджету.
«Введення військової адміністрації можливе за Указом Президента України, і лише у випадку, коли міська влада системно не виконує своїх повноважень. Але навіть тоді рада продовжує діяти, як це було, наприклад, у Чернігові. Там фактично склалася ситуація двовладдя, і це створює хаос. Для Одеси такий сценарій був би вкрай небажаним», — пояснює експерт Асоціації міст України.
Суд чи політика?
Труханов заявив що, оскаржуватиме указ у суді. Але навіть у разі відкриття провадження рішення може затягнутися на роки.
«Суди можуть тривати два, три, п’ять років — ми ж знаємо темпи українського правосуддя. Але навіть якщо він подасть позов, це не гарантує, що суд дозволить виконувати обов’язки міського голови. Але є думка, що подання позову може призупинити дію указу як забезпечення позову. Для таких ситуацій в Офісі Президента, схоже, винайшли механізм політичного “байпасу” — формально все за законом, але по суті — політичне рішення», — зазначає Ямковий.
Європейська хартія і “українська практика”
«Україна задекларувала рух до ЄС, і ми, як члени Асоціації міст, орієнтуємося на Європейську хартію місцевого самоврядування. Але нинішня ситуація — це її повне заперечення. Ми бачимо політичне рішення, яке суперечить принципу автономії громад. Труханов був обраний громадою — і саме громада, а не чиновники в Києві, має вирішувати його долю, особливо в такій сумнівний спосіб», — підкреслює він.
Експерт нагадує, що за час війни міський голова залишався в місті, координував допомогу, працював із рятувальниками, був на місці під час обстрілів.
«І тепер нам кажуть, що всі ці роки він був громадянином Росії? У це не повірить жодна притомна людина. Це безумовно виглядає як політично вмотивоване рішення , а не правовий акт», — каже Ю. Ямковой.
Небезпечний сигнал для місцевого самоврядування
В Одеському регіональному відділенні АМУ не приховують занепокоєння: «Щодня отримуємо дзвінки від голів громад. Усі шоковані. Це дуже тривожний сигнал: якщо будь-якого мера можна позбавити громадянства — отже, будь-кого можна усунути з посади без виборів. Це не просто відкат реформи децентралізації — це знищення демократичних інститутів, які будувались десятиліттями», — говорить експерт.
Що далі?
15 жовтня президент України Зеленський підписав розпорядження про утворення Одеської міської військової адміністрації. Багато експертів схиляються до думки, що таким чином центральна влада вирішила взяти контроль над містом до виборів.
“Незважаючи , на виступ Президента, об’єктивних підстав для створення в місті військової адміністрації, не вбачається- навіть за усунення міського голови, є міська рада, секретар ради, виконавчі органи, створені відповідно до законодавства.
Отже, Одеса — не просто портове мільйонне місто. Це великий політичний та економічний вузол, контроль над яким означає вплив на весь південь країни. Тож рішення про долю Труханова — це не лише юридичне питання. Це — тест для української демократії“, – резюмує Юрій Ямковой.
Тим часом, колишній суддя Конституційного Суду Володимир Шаповал закликає не поспішати з висновками. Він наголошує, що слід дотриматися всіх процедур і прав Труханова залишатися на посаді міського голови до рішення суду – якщо він оскаржить указ.
Авторка – Оксана Піднебесна