Щороку село Орлівка Ренійської громади Ізмаїльського району, що на Одещині, 25 грудня проводить традиційний різдвяний обряд «Мошу», який включений до Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини України.
Про це повідомляє інформаційна агенція «Юг.Today».
Обряд, що поєднує у собі християнські та язичницькі мотиви, першочергово був пов’язаний із днем зимового сонцестояння, коли відзначався язичницький Новий рік. Тоді у предків індоєвропейських народів існував розвинений культ сонця, тож, цей день символізує собою «відродження сонця»: після найкоротших днів у році світловий день збільшується, а ніч – скорочується.
Традиційний обряд «Мошу» – це обряд суто чоловічого колядування. Важливим є те, що участь у ньому беруть неодружені чоловіки, які вже проходили військову службу, тож колядують вони у збереженій з тих часів військовій та військово-морській формі, яка за останні кілька десятиліть стала невід’ємним атрибутом обряду.
Зазвичай чоловіки колядують всю ніч з 24 на 25 грудня, а вранці близько дев’ятої години зустрічаються в центрі села, де відбувається головне дійство – боротьба Мошу.
Староста села Орлівка Михайло Кіронакі та голова Ренійської громади Ігор Плєхов розповіли, що цього року святкування традиційного обряду також відбуватиметься. Проте, через воєнні дії, другий рік поспіль у святкування були внесені певні зміни. Цього року колядувати почнуть та закінчать раніше – до початку комендантської години.
Окрім того, як і минулого року, колядники не зупинятимуть далекобійників та трасі М-15, де рух великовантажного транспорту залишається досить інтенсивним. Також особливу увагу приділять формі учасників обряду: щоб не було шевронів та інших нашивок. Бо ж заборона на носіння військової форми зі знаками розрізнення військовослужбовців для цивільних осіб в Україні діє ще з 2019 року.
Директор Обласного центру національних культур в Ренійській громаді Марина Мунтян наголосила, що без чоловіків у військовій формі «Мошу» не може претендувати на унікальність:
«Говорю, як культуролог і зацікавлена особа : я категорично не згодна з тим, що учасники обряду повинні переодягнутися в національні костюми. Національними костюмами вже нікого не здивуєш, а військова форма якраз пояснюється тим, що кожна група орловчан, що колядує на Різдво, – це військо, це дві армії, які захищають своє рідне село від злих і темних сил, ведуть боротьбу за урочистість світла. Ми, до речі, обговорювали цю тему і доводили критикам: якщо відмовитися від військової форми, то неможливо буде претендувати на унікальність звичаю. Зрозуміло, жива традиція може зазнавати деякі зміни. Учора була радянська форма, сьогодні – українська, але сенс зберігається. Військова форма взагалі багаторазово міняється з часом. Проте вона залишається військовою формою. Як би то не було, самі учасники точно не збираються переодягатися. Потрібно пам’ятати і про те, що в обряді беруть участь тільки хлопці, що відслужили в армії».
Ігор Плєхов також пояснив, що військова форма є частиною національного обряду, який місцеві намагаються підтримувати та зберігати:
«Це національний наш обряд. Намагаємося так, щоб не втратити і обряд цей, щоб було розуміння з обох боків».
Цього року, за словами Михайла Кіронакі, жителі Орлівки також активно готуються та чекають на святкування унікального традиційного обряду, який єднає людей на вулицях села вже багато років.