Службова недбалість, штучні перепони, корупція чи умисний саботаж? Гуманітарний вантаж, призначений для відбудови постраждалих прифронтових районів Запорізької і Херсонської областей, затримався на українському кордонімайже на місяць – одеські митники з 28 грудня утримувалифуру у відстійнику пункту пропуску “Орлівка” і відпустили лише після втручання журналістів. Імпортери і перевізники нарікають на систематичні перепони з боку службовців Одеської митниці з метою вимагання хабарів.
Про це пише видання “Стопкор”.
Замість чотирьох годин – понад 20 діб: саме стільки днів і ночей провів у пункті пропуску “Орлівка” на румунсько-українському кордоні водій фури, що мав доставити вантаж, який прибув морем із Китаю до порту Констанція у Румунії, для відбудови деокупованих районів Херсонщини та укріплення прифронтової території Запоріжжя. Через несанкціоновані перепони з боку одеських митників на передовій майже місяць чекали критично необхідну продукцію, а держава вчасно не доотримала податків на суму понад 600 тисяч гривень.
До редакції “СтопКору” звернувся імпортер, чиє замовлення безпідставно було заблоковано співробітниками Одеської митниці та безпосередньо посадовими особами Департаменту боротьби з контрабандою центрального апарату Держмитслужби у пункті пропуску “Орлівка”, внаслідок чого підприємець поніс суттєві фінансові втрати, а важливий вантаж майже на місяць застряг на кордоні.
Ідеться про контейнеровоз, що перевозив запчастини до бензопил і тримерів з порту Констанца (Румунія) на адресу імпортера ТОВ “Леотар Індастрі”. Місцем митного оформлення мала стати Миколаївська митниця, оскільки більша частина вантажу була призначена для розподілу на Запорізькому та Херсонському напрямках.
Імпортер у відповідності до законодавства разом із вантажем надав відповідну митну декларацію, а автоматична система ризиків Держмитслужби (АСАУР) не згенерувала жодного ризику ані на імпортера, ані на сам вантаж. Тож працівники митниці мали протягом чотирьох годин здійснити пропуск та митне оформлення продукції.
Проте у процес оформлення втрутились представники центрального апарату Держмитслужби, а саме – Департаменту боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил в особі співробітниці Стропової, яка в “ручному режимі” призначила даному вантажу в центральній базі даних форму контролю “повний митний огляд”.
На яких підставах було затримано вантаж?
За словами імпортера, підставою для блокування вантажу стало… “телефонне право”. Так, за вказівкою свого безпосереднього керівника Олега Павлишина пані Стропова скомандувала працівникам пункт пропуску “Орлівка” провести повне вивантаження та сортування товарів поштучно.
Своєю чергою, митники з “Орлівки” повідомили, що оглядовий бокс заблоковано на кілька діб іншими вантажами та у них немає можливості провести повний огляд, а тільки візуальний з вивантаженням не більш як 20-30% від обсягу товару з контейнеру.
Імпортер навіть погодився на повний огляд у Миколаївській митниці, але без безглуздого простоювання у черзі на рампу в пункті пропуску на Одещині, проте посадовці Держмитслужби без жодних аргументів чи документальних підстав у цьому категорично відмовили.
“У підсумку, великогабаритну вантажівку понад 20 діб протримали у відстійнику прикордонної смуги. Водій майже місяць днював і ночував у пункті пропуску, імпортер змушений був сплатити перевізнику 137 тис. грн за простій, митні збори сумою понад 600 тис грн протягом тривалого часу не могли надійти до державної казни, а на передовій увесь цей час чекали на критично необхідні вироби“, – розповіла журналістка “СтопКору” Наталія Дігтяр.
Лише 18 січня 2023 року, після того, як репортери спрямували відповідний офіційний запит до керівництва Держмитслужби та ДПСУ, ситуація зрушила з “мертвої точки”, і вночі вантаж нарешті пропустили через кордон.
На жаль, це – не поодинокий епізод на Одеській митниці.
За твердженням імпортерів та перевізників, високопосадовці Держмитслужби та Одеської митниці, якій безпосередньо підпорядковується пункт пропуску “Орлівка”, а також прикордонники регіону систематично створюють штучні перепони при розмитненні вантажів та сформували цілу систему поборів з бізнесменів і водіїв.
Зокрема, інсайдери називають прізвище все того ж Олега Павлишина, неофіційно відомого як “касир Департаменту контрабанди” та давній знайомий одеських контрабандистів. За тривалий період роботи у Департаменті боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Держмитслужби Павлишин здобув у певних колах стійку репутацію спеціаліста з організації “схемних” переміщень товарів, збору “кешу” та створення проблем для непокірних.
Саме з подачі Павлишина, за інформацією джерел “СтопКору”, окремі вантажі тримають на кордоні місяцями, а оформлення і розмитнення відбувається за нібито проголошеним ним у розмові з колегами принципом: “Під@р@си, які не платять, будуть стояти“. Інсайдери озвучують і ціну питання – від 200 до 2000 доларів з контейнера, в залежності від специфіки вантажу.
Водночас, доручення по створенню перешкод в митному оформленні одіозний службовець надає у більшості випадків через підлеглих, оскільки за ним тягнеться давнішній корупційний шлейф і тому він намагається залишатись у “тіні”.
Нагадаємо також дещо про бекграунд цієї історії.
Корупційні махінації на Одеській митниці вже неодноразово привертали увагу правоохоронних органів. У жовтні 2022 року в ході обшуків ДБР викрило на Одеській митниці схему приховування товарів від розмитнення – слідчі виявили понад 130 контейнерів з товарами, термін розмитнення яких, начебто, сплив. В одному з таких контейнерів, зокрема, знайшли багатоцільовий гелікоптер Мі-2.
У січні 2023 року стало відомо про викриття масштабної “генераторної” схеми на Одеській митниці: службовці вимагали хабарі з імпортерів – неофіційний “заробіток” митників сягав 65 тисяч доларів протягом лише кількох годин одного робочого дня.
Схожим “факапом” відмітилась і прикордонна служба: на початку нового року пресофіцерка Південного регіонального управління ДПСУ Іванна Плантовська втрапила у скандал через хвастощі кадрами розкішного життя і відпочинку в Парижі під час війни. А пізніше у мережі спливли пікантні деталі про її начальника генерал-майора Сергія Мула. Зокрема, за даними НАБУ, посадовець приховав від декларування коштовну нерухомість.