Як раз тоді, коли уряди України та Молдови домовилися відновити закинуту залізницю на півдні Одеської області від Березино до Басарабяски, сайт “Пассажирський транспорт” пропонує побачити, як полотно виглядає зараз.
У відео – невелика подорож по залізниці від Арцизу до Басарабяски і назад. Спочатку ми їдемо уздовж діючою, але так званої “малодіяльної” ділянки від Арцизу до Березино. А потім – бачимо розібрану 1997 року ділянку колишньої залізниці від Березино до Басарабяски, і повертаємося назад – щоб подивитися на “залізні” пейзажі вечірнього Арцизу.
Залізницю тут збудували ще 1915 року – вона йшла від вузлової станції Лейпцизька (у радянські часи Бесарабська, зараз Басарабяска у Молдові) через Арциз і Сарату до Акерману (Білгород-Дністровський) і далі аж до Бугазу. У 1940-1941 рр. від цієї залізниці збудували відгалуження з Арцизу до Ізмаїлу. А 1954-го – з’єднали капітальним мостом через гирло Дністровського лиману з іншою залізницею до самої Одеси. .До цього були спроби спочатку навести понтонний міст через гирло Дністровського лиману у 1917-1918 рр, а 1941-го деякий час працював тимчасовий дерев’яний міст.
У радянські часи ділянка залізниці від Арцизу до Бесарабської була досить напруженою: тут курсували місцеві приміські дизель-поїзди з Бесарабської до Одеси та Арцизу, а також пасажирський потяг від Рені до Одеси, везли вантажі. Після отримання Україною та Молдовою незалежності обсяг перевезень різко скоротився – і 1997 року ділянку від Березино до Басарабяски просто розібрали.
Проте, вже з 2012 року питання про відновлення залізниці від Басарабяски до Березино було знову піднято залізницями Молдови. Згодом у 2015 році було запропоновано тодішньому очільнику Одеської обладміністрації Саакашвілі відновити дану залізницю – і з того часу процес дещо почав рухатися, але суто у бюрократичній та політичній сфері,. Згодом, 2017-го року наша редакція навіть особисто дослідила трасу цієї розібраної залізниці – саме тоді і було зроблено більшість світлин, які увійшли до відео.
До початку війни це був найдешевший варіант залізничного сполучення з портом Рені, а Молдова обіцяла пільговий транзит своєю ділянкою – від Басарабяски до Рені через Болград. Але проти цього виступало керівництво порту Ізмаїл та ряд політиків, які не хотіли бачити конкуренції Ізмаїлу і Рені. Зараз, після того, як рух по залізнично-автомобільному мосту через гирло Дністровського лиману було припинено після численних російських ракетних ударів, залізниця на півдні Одеської області від Бугазу через Білгород-Дністровський та Арциз до Ізмаїлу опинилася фізично відрізаною від інших залізниць – як України, так і сусідньої Молдови. Тому відновлення колії від Березино до Басарабяски має вже не лише суто економічне та логістичне значення, а й стратегічне. Це дасть ще один надійний зв’язок залізниці в українській Бесарабії, хоча він буде здійснюватися досить довгим транзитом через майже всю територію Молдови.
Саме тому 24 червня 2022 року міністерства інфраструктури України та інфраструктури і регіонального розвтку Молдови підписали меморандум про взаєморозуміння, який перебачає запуск залізничного руху від Басарабяски до Березино в Одеській області і далі до осені 2022 року.
Технічно це передбачає будівництво 23 кілометрів колії, з яких трохи більше 1 км по території Молдови і майже 22 км – по території України. Для цього будівництва вже є наявні грунтові насипи, виїмки і навіть мости – оскільки все це збереглося від старої залізниці. Також, скоріш за все, “Укрзалізниці” буде потрібно відремонтувати існуючу малодіяльну колію від Арцизу до Березино.
Наразі, до речі, Україна намагається відновити аж три закинуті напрямки залізниць до Європи – до Польщі, Румунії та Молдови, включаючи сюди і дану ділянку на Басарабяску з Одеської області.