Про трансформацію мережі закладів загальної середньої освіти, яке давно назріло в контексті реформування Нової української школи, розповів директор Департаменту освіти і науки Одеської ОДА Олександр ЛОНЧАК.
У першу чергу існує потреба створення опорних закладів, що дає пріоритетне право на використання додаткового фінансового ресурсу на рівні державного бюджету, а саме: закупівлі предметних кабінетів та СТЕМ-лабораторій, комп’ютерних та інтерактивних комплексів, шкільних автобусів, участі в державних програмах та проєктах будівництва «Спроможна школа для кращих результатів», «Велике будівництво», зазначив пан Лончак.
За даними директора департамента, в Одеській області утворено та функціонує 60 опорних закладів з 109 філіями, у яких навчається понад 28 тисяч учнів. Для порівняння, у 2016 році їх було всього 2, в 2017 вже 25, а в минулому році – 52.
Але досі не утворили у своєму складі опорних шкіл з філіями: Роздільнянська, Бородинська, Саф’янівська, Тарутинська, Ізмаїльська, Татарбунарська, Білгород-Дністровська, Болградська, Біляївська, Доброславська, Ширяївська ТГ.
Наступним кроком щодо оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти області є вирішення питання функціонування закладів загальної середньої освіти з малою наповнюваністю учнів та малокомплектних класів у них. Це стосується в першу чергу Чогодарівської, Старомаяківської, Знам’янської, Роздільнянської, Старокозацької, Тарутинської, Мологівської, Великоплосківської, Коноплянської, Великобуялицької, Захарівської, Ширяївської територіальних громад. Середня наповнюваність класів у таких школах становить 6 -10 учнів.
Разом з цим, місцевими органами управління освітою відкрито малокомплектні класи і в старшій школі, яка з 2024 року має забезпечити впровадження нового Державного стандарту профільної освіти (двох класів на паралелі за 3 профілями), натомість зараз у 10-11 класах навчається по 2-3 учні. Тоді як з одного боку зрозуміло, що у випускників немає вибору, – вартість утримання таких закладів є економічно необґрунтованою. Чи всі громади можуть дозволити собі фінансово утримувати малокомплектний заклад освіти – риторичне питання, зазначає Олександр Лончак.
Зважаючи на це, головний освітянин Одещини звернувся до голів територіальних громад області та керівників органів управління освітою вивчити реальні можливості трансформації мережі закладів освіти на підпорядкованій території, розробити плани, провести громадські обговорення, затвердити їх рішенням сесій місцевих рад.
Дедлайн – до 1 вересня 2024 року.