“В якому віці віддавати дитину до школи?” Це питання батьки з року в рік ставлять психологам і педагогам. Цього року до списку експертів додалися ще й медики. Але питання вже зазвучало так: “Коли безпечно віддавати дитину до школи?”.
В умовах пандемії, яка набирає обертів в Україні, здоров’я дитини виходить на перший план. Тому епідеміологи радять батькам почекати і не віддавати своїх “шестирічок” в школу. Після маленької, затишної і знайомої групи дитячого садка, велика, багатолюдна школа може стати для малюка справжнім випробуванням. Не кажучи вже про тих дітей, які виховувались вдома. Причому, як для психіки дитини, так і для її імунної системи. Адже на тлі стресу вона може дати збій і всі віруси, принесені 30-ма однокласниками, “стануть”ваші…
Додамо сюди природне бажання бавитися й обійматися з однолітками, і отримаємо реальну перспективу підчепити (не дай Бог, звичайно) коронавірус або просто грип. І далі за ланцюжком: клас, а за ним школу, – відправляють на карантин, вірус косить всю сім’ю, ліки, лікарні, спроби дистанційного навчання … Як кажуть в Одесі: воно вам треба?
Аби не наражати на небезпеку здоров’я дитини і всієї родини, щоб знайомство зі школою не відбило бажання вчитися назавжди, – фахівці радять все ретельно продумати. Для малюків 5-6 років гарною альтернативою може стати навчання в “нульовому” класі. Це своєрідна генеральна репетиція перед справжнім шкільним навчанням. Три таких підготовчих класи відкрилися в цьому році на базі приватної школи “Радуга” в ЖМ Райдужний в Одесі.
Основними перевагами навчання тут є малокомплектні класи, які додатково розподілені на групи. Кожна займається у своєму приміщенні, у кожного класу окремий санвузол і місце для прийому їжі. Так званий “принцип кульки”. У кожної групи – своя окрема територія для ігор, прогулянок і навіть денного сну. Так що, контакти дітей мінімальні, а значить, – і ризик заразитися теж.
Ще одна перевага – це поетапне, лояльне занурення дитини в шкільну систему. Навіть якщо ваш малюк в 5 років читає і пише – це не означає, що він готовий до школи. У цьому віці набагато важливіша фізична, психічна і емоційна готовність дитини. Висидіти 45 хвилин за партою в оточенні інших дітей, дотримуватись нових правил і при цьому засвоювати знання, – для непідготовленого юного організму це дуже нелегке випробування. Усвідомлюючи важливість такої психоемоційної підготовки дитини, у школі «Веселка» підготували спеціальну, навіть можна сказати, унікальну, навчальну програму. Вона розроблена на основі передових педагогічних методик.
Почнемо з того, що в школі “Радуга”, навіть в “нульовому” класі, досить інтенсивний курс навчання. Він передбачає ази математики і логіки, навчання читанню і навичкам декламації, англійську мову в ігровій формі і розвиток дрібної моторики під час творчих занять малюванням, вишиванням і ліпленням. Але головне завдання, яке ставлять перед собою творці школи – це “тверда рука”. Не в сенсі жорсткої дисципліни (хоча навички поведінки в суспільстві тут також виховують), а постановка руки дитини для правильного письма. У сучасних школах таким навичкам майже не приділяють увагу. І дарма. Адже саме письмо від руки формує і розвиває мозок дитини. Вчені давно говорять про це. У поєднанні з читанням книг письмо є базовим навиком для формування критичного мислення, якого так не вистачає новому поколінню.
У програмі навчання школи “Радуга”:
– ази математики і логіки
– лист і постановка руки
– українською та англійською мовами
– читання і декламація
– експериментальне пізнання світу
– музичні та театральні заняття
– фізкультура і танці
– казкотерапія і малювання.
Ще один важливий момент, який дозволяє дитині без шкоди для здоров’я влитися в шкільну систему. Уроки з дошкільнятами проводить педагог молодших класів тієї ж школи. Відстежує, коригує і спрямовує дитину на розвиток, виходячи з її особливостей. Така спадкоємність дозволяє дітям познайомитися з учителем заздалегідь. І похід у 1-й клас не стане для дитини стресом, а буде природним продовженням дружнього спілкування з дорослим.
Але не будемо забувати, що мова все ж про підготовчу групу. У цьому віці головне завдання вчителя – не відбити бажання дитини пізнавати світ, дати її природній допитливості вірний напрямок. Саме на це й спрямована програма школи “Радуга”. Пізнання арифметики тут перетворюється в захопливу подорож. Читання казок переростає в урок малювання. Завдяки чому, діти розповідають, запам’ятовують, малюють і створюють свою власну казку. Саме такі заняття і породжують майбутніх геніїв. Адже завдання тутешніх вчителів – виховати не запроторених в рамки шкільних шаблонів індивідів, а виростити розумників-фантазерів, здатних пізнати і перевернути світ на свій розсуд.
І ще один важливий момент. У школі “Радуга” право голосу є у кожного. Вміти висловити свою думку і бути почутим – ось що формує власну самооцінку дитини на все життя. І навіть якщо думка дитини не збігається з думкою дорослого, головне, – щоб вона навчилась її відстоювати.
Крім того, сучасні діти задають питання вже не батькам чи вчителям, а Гуглу. Він знає геть усе. Але потрібно вміти правильно ставити питання і виділяти головне у відповідях. Чи багато хто з школярів, навіть старших класів, сьогодні можуть похвалитися таким умінням? Таким навичкам потрібно навчати з самого дитинства, вважають в школі “Радуга”. І якщо ви згодні з таким підходом, вам обов’язково варто познайомитися з цією унікальною школою і її не менш унікальними вчителями.
Авторка – Лана Мірошниченко