22 липня в Стамбулі за пропозиції Організації Об’єднаних Націй та Турецької Республіки була підписана Ініціатива про безпечне транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів. Йдеться про розблокування трьох портів «Одеса», «Чорноморськ» та «Південний». Саме з них розпочнеться експорт продовольства морськими шляхами вже у найближчі тижні. Документ підписали міністр інфраструктури України Олександр Кубраков, міністр оборони Туреччини Хулусі Акар та генсек ООН Антоніо Гутерреш.
Про це повідомив міністр інфраструктури України Олександр Кубраков, який сьогодні у Стамбулі представляв Україну.
«Безперечно, підписання такого документа на українських умовах стало можливим винятково завдяки Збройним Силам України, успіхи яких дозволили відстояти ключові для України умови, а саме – залишити повний контроль за територіальними водами Північно-Західного регіону Чорного моря», – наголосив Олександр Кубраков.
Щодо самого документу міністр інфраструктури повідомив, що під егідою ООН буде створено Спільний координаційний центр, до складу якого мають увійти представники Турецької Республіки, України, Організації Об’єднаних Націй та російської федерації, які надали гарантії щодо безпечного пересування суден, які братимуть участь у транспортуванні зерна та продуктів харчування з українських портів.
Для дотримання домовленостей у Туреччині створять Інспекційні групи з числа представників усіх сторін, які будуть забезпечувати перевірку вантажів і персоналу, які прямують до українських портів або виходять з них. Інспеція буде проходити винятково в гаванях, на вході та виході Турецької протоки. Спільна інспекція убезпечить наші порти від входу “троянських конів” під виглядом цивільних суден.
«Ще раз підкреслюю, діяльність та контроль в українських портах Одеса, Чорноморськ і Південний здійснюватиметься під владою та відповідальністю України. Тобто контроль над українськими портами повністю залишається за українською стороною. Рух жодних інших суден, окрім тих, які мають забезпечувати експорт зерна та пов’язаних з ним харчових продуктів не передбачається», – підкреслив очільник МІУ.
Документ діятиме протягом 120 днів із дня підписання і може бути продовжений на такий самий період, якщо одна зі сторін не повідомить про намір припинити його дію.
«У першу чергу це велика підтримка української економіки. Більше 20 млн тонн зерна вже лежить на складах ще з минулого року, новий врожай вже чекає на експорт. Якби команді Президента не вдалося зрушити це питання з мертвої точки – українські аграрії поставили б під сумнів саму потребу сіяти поля на наступний рік. Це величезні прямі валютні надходження і умова сталості нашої держави, яка у тому числі дозволить зміцнювати нашу економіку та армію», – розповів міністр про переваги для України.
Також Олександр Кубраков наголосив, що діючі морські порти України – це вклад України у глобальну продовольчу безпеку та економіку світу. За оцінками експертів, можливість експорту українського зерна знизить світові ціни на продовольство, що пригальмує маховик інфляції, яка стала проблемою для усього світу.
«Блокада українських морських портів поставила під загрозу голоду щонайменше півтора мільярди людей у всьому світі, про що неодноразово заявляв Генеральний секретар ООН Антоніу Гутерреш. У квітні під час зустрічі в Києві разом з Президентом України Володимиром Зеленським ця тема вперше набула світового розголосу. Президент поставив завдання знайти краще рішення з урахуванням безпекової компоненти та оборонних завдань України. Нам не вдалося б знайти рішення без участі Керівника Офісу Президента Андрія Єрмака та начальника Головного управління розвідки Міністерства оборони України Кирила Буданова. Сьогоднішне рішення було б неможливим без активної, скоординованої роботи багатьох державних інститутів за участі та під контролем Президента України Володимира Зеленського та урядової команди Прем’єр-Міністра Дениса Шмигаля. Я вдячний нашим партнерам з ООН та Туреччини, які незважаючи на тиск росії, зберігали конструктивну позицію та були об’єднані бажанням допомоги України та світу у цій складній ситуації. Ця угода додає нам можливостей, але ми не припиняємо роботу з розвитку альтернативних шляхів логістики і готові до будь-яких сценаріїв», – наголосив Олександр Кубраков