Після повномасштабного російського вторгнення, блокування портів та скасування всіх польотів з України основні логістичні маршрути зосередились на автодорогах, а у зв’язку з бойовими діями майже припинилося їх будівництво та ремонт. Про те, як загалом вплинула війна на дорожнє господарство Одещини, в ефірі “Українського радіо.Одеса” розповів начальник Служби автомобільних доріг Одеської області Дмитро Рибалка.
Будівництво та ремонт доріг на паузі
За словами експерта, наразі значного навантаження на українську дороги немає, хоч навантаженість на автомобільні мережі спостерігається. Повномасштабне вторгнення стало причиною припинити ремонт доріг Одеса-Рені, М-33 (Одеса-Білгород-Дністровський-Монаші) та шлях до морського порту.
Для відновлення будівництва доведеться залучати додаткові кошти, адже необхідно буде розрахувати новий кошторис та відкоригувати проєктну документацію, розповів начальник служби:
“Не треба бути дуже великим аналітиком, щоб зрозуміти, що економічна ситуація після війни якось зміниться: курс буде інший, певні матеріали будуть дешевшими або дорожчими. Цю проєктно-кошторисну документацію треба буде відредагувати. Для того, щоб це зробити, потрібно буде заплатити кошти”, – розповів Дмитро Рибалка.
Крім того, збитків зазнали і сільськогосподарські підприємства, які вимушені перевозити свої товари іншими дорогами, чим підвищують на них ціну.
Це як і збитки від зруйнованих мостів, які мають сільськогосподарські підприємства, перевозячи свої товари іншими дорогами та здорожчуючи їх та амортизуючи транспорт, відносять до непрямих витрат.
Завдяки стримуванню військ у Миколаївській області, Одещина не зазнала значних збитків, проте коли буде повністю зрозуміло як рахувати непрямі збитки, то регіон теж матиме певні втрати. Всі пошкодження об’єктів інфраструктури наразі вносять до спеціальної бази. Прямі збитки в Україні складають близько 900 млрд гривень, але до цієї суми також додадуть непрямі втрати й усе це буде враховано до суми репарацій.
Чи витримають дороги навантаження
За словами Дмитра, дороги в Україні останні півтора року будувалися з потужними проєктами та інженерними рішеннями. Раніше вони швидко зношувалися, адже замінювалися лише верхні шари асфальтобетону.
“По-перше, ми маємо розуміти, чому ми маємо такий чинник як навантаженість понаднормова на автомобільні дороги України сьогодні, тому що елементарно ми віднімаємо аеротранспорт, ми віднімаємо морський та річковий транспорт, який сьогодні не працює у старому режимі. Тому ми спостерігаємо трохи більший рух вантажівок. Логічно, що такий чинник впливає на динамічне навантаження доріг. Але це дорога. Вона для цього і створена”, – зазначив експерт.
Коли повернуть демонтовані вказівники
З 26 лютого з доріг Одещини демонтували вказівники та дорожні знаки. Це зробили, щоб дезорієнтувати російську армію. Дмитро Рибалка розповів, що всього зняли 8,5 тисяч вказівників. Їх замінять новими та адаптують під актуальні норми. Робитимуть це відповідно до потреб:
“У нас з минулого року почали діяти новий ДБМ. І там розроблена нова дорожня навігація: дизайн шрифтів, вказівників, трошки змінені стрілочки, кольорова гама. І воно дуже приємне, так красиво, сучасно виглядає, читається. Відповідно до чинного законодавства, коли ми виконуємо ремонтні роботи на дорозі, за проєктом враховуються вказівники за новими нормами”, – розповів Дмитро Рибалка.
Джерело – Суспільне