Завершення реформи децентралізації в Україні вимагає від влади серйозних знань і компетенцій. На жаль, ситуація навколо ліквідації й утворення нових районів, на яку гостро відреагували мешканці Одеської області, говорить про те, що з одного боку, у частини суспільства немає розуміння доцільності утворення одних районів і ліквідації інших. А з другого боку – викликає серйозні сумніви стосовно серйозних намірів завершити адміністративно-територіальну реформу, з боку центральної влади. Побоюваннями поділилися в Одеському регіональному ваідділенні Асоціації міст України.
Перша тривожна ластівка, що свідчить про затягування завершення реформи децентралізації – відкладені зміни до Конституції, які стосуються реформи органів місцевого врядування. Українська влада не спромоглася до місцевих виборів, що відбудуться у жовтні 2020 року, внести зміни до основного Закону країни, таким чином, вибори пройдуть і на субрегіональному рівні, адже райони ніхто не скасовує, а лише укрупнюють, не відміняючи ролі районних рад, – повідомив в інтерв’ю СИЛІ ГРОМАД регіональний консультант з юридичних питань Одеського РВ Асоціації міст України Юрій Ямковой.
Хоча це недоцільно, – адже територію держави покриють нові об’єднані громади, які виконують свої повноваження з надання освітніх, медичних, комунальних послуг населенню. Тоді як районні ради, які, вірогідно залишаться в укрупнених районах, – це “зайві”, застарілі формування, які суперечать Європейській хартії місцевого рядування, наголошують в АМУ.
“На жаль, в Одеській області процес укрупнення районів набув усіх ознак політичного характеру. Громадяни стали по суті, жертвами маніпуляції чиїхось політичних чи бізнесових груп. Приклад з Болграду, коли добились свого, створили Болградський район, не без рфзної участі політиків. Це викликало абсолютно логічний протест у жителів Арцизького, Тарутинського районів: вони щиро впевнені, що раз Болград стає районним центром, то їхні міста будуть на околиці, десь в глушині. І я можу сказати: так і буде! Якщо вони у своїх містах, своїх громадах оберуть недолугу владу. Місцеву владу. Яка буде займатися політиканством, замість реальної роботи! Зараз треба сфокусуватися саме на реформі місцевого врядування, саме того базового рівня, про який говорить постійно Асоціація міст України. Тільки сильна місцева влада може створити комфортне проживання в тому чи іншому населеному пункті”, – переконаний Юрій Ямковой.
Експерт стверджує: ліквідація 26 районів і створення нових укрупнених (за останньою інформацією 7-ми) на території Одещини – то виключно компетенція державних органів влади. Саме виконавча влада вирішує, де їй розмістити свої представництва, на яких територіях доцільніше залишити управління, а де, скажімо, філії. Юрій Ямковой наводить приклад прокуратури Одеської області, якій підпорядковується 6 районних управлінь в області і ще чотири – у м. Одесі. Таким самим чином вже зараз працюють і органи поліції, суди, податкова інспекція, пенсійний фонд, Держпродспоживслужба та багато інших. Основна увага, каже пан Ямковой, має бути прикута до того, чи ефективно, якісно працюють місцеві органи влади, бо саме в громадах зосереджено 80% послуг, якими користуються громадяни.
“Усі громади, які пішли на складний процес об’єднання, виграли. Вони виграли і у фінансовому плані, і в ментальному, і в плані перспективи, бо громади тепер, які ми зокрема, консультуємо, готують Стратегії розвитку на 10-5 років вперед. Вони рахують свої доходи і планують нові проекти, серед яких інвестиційно-привабливі. Вся ця реформа – це перехід на нові, прогресивні, європейські підходи в роботі місцевого врядування. Фактично це реалізація Європейської хартії місцевого врядування”, – наголосив фахівець.
Тим часом, завершальна архітектура реформи місцевого самоврядування зараз – під великим питанням, кажуть в Асоціації міст. Бо замість того, щоб внести зміни до Конституції і чітко закріпити повноваження місцевої влади, утворених нових громад, нинішня влада, а це і правляча політична сила, і Кабінет Міністрів, і президент, “пішли дивним шляхом”, намагаючись підпорядкувати місцеву владу субрегіональному рівню. У цьому експерти вбачають насамперед, фінансові ризики.
“Виходить, що міста обласного значення, до прикладу, Одеса, Біляївка, Ізмаїл, Подільськ, – вони стануть фактично залежними від районних бюджетів. Цього не було навіть на початку незалежності. Старші люди, мабуть, пам’ятають бюджетні війни між обласними центрами і обласними адміністраціями. Коли мер мільйонного міста, даючи в бюджет області 90% доходів, отримував натомість на свої потреби 10%. Тоді це стало поштовхом для прийняття Закону “Про місцеве самоврядування в Україні”, де чітко розподілялись повноваження, серед них й фінансові. Якщо зараз пройде така концепція, яку пропонує діюча влада, ми повертаємося в хаос початку 90-х”, – висловив припущення юрист.
На щастя, за процесом реформ в Україні слідкують не лише організації, які допомагають захищати інтереси органів місцевого врядування, серед яких і Асоціація міст України, а й численні міжнародні партнери, які неодмінно зроблять свої висновки.
Повне інтерв’ю Юрія Ямкового – у ВІДЕО “Сили громад”:
Авторка – Оксана Піднебесна