Хто не встиг, той запізнився: нові ОТГ Одещини землю не отримають, поки не змінять законодавство

Громади не отримають обіцяні землі до прийняття закону № 2194 «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин».

Про це виданню “Агрополіт” розповів голова Держгеокадастру Денис Башлик.

«Земля очікує на прийняття закону №2194, коли вона повністю передасться громадам, тому що при передачі за допомогою постанови, як це було раніше, там виникало багато питань: не реєструвалися права власності в певних моментах та інше. Тому, наша принципова позиція – земельна децентралізація має відбутися, але на рівні закону. Тож, поки що земля не передається, очікуємо прийняття закону», – сказав Башлик.

Нагадаємо, за даними Держгеокадастру, у 2018 році Кабмін передав до власності 646 ОТГ (із запланованих 665) понад 1,5 млн га земель. В Одеській області серед “останніх” громад, які отримали землю – Любашівська, Кілійська, Окнянська, всього 28 ОТГ, які “встигли”, як то кажуть, вскочити в останній вагон.

Безперечними є позитивні сторони децентралізації та передачі державної землі у власність об’єднаним територіальним громадам. Адже ОТГ самі можуть встановлюють рентну ставку на цю землю. Також у громад з’являється можливість (якщо є підстави) переглядати договори оренди.

Крім того, децентралізація сприяє збільшенню дохідної частини бюджету громади. Чим більша дохідна частина, – тим більше можливостей для розвитку освіти, медицини, підтримки соціальної сфери.

Також відтепер ОТГ може ефективніше, ніж державні установи, використовувати земельні ресурси та доцільніше ними розпоряджатися, вирішувати питання місцевого характеру без посередництва, небажаного втручання та корупції. Громади зможуть облагородити землі навколо території у разі, якщо ділянка не буде використовуватися за призначенням. Також ОТГ зможуть здійснювати контроль за використанням та охороною земель. Також ОТГ отримують можливість самостійно залучати до співробітництва інвесторів і швидше вирішувати питання з ними без посередництва районних чи обласних адміністрацій.

Тим часом, законопроєкт «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» №2194, прийнятий Верховною Радою у першому читанні. Він передбачає:

  • Передати землі державної власності за межами населених пунктів (крім земель, які потрібні державі для виконання її функцій)  до комунальної власності сільських, селищних, міських рад.
  • Встановити на законодавчому рівні чіткий, організаційно простий та незатратний механізм порядку встановлення і фіксування у Державному земельному кадастрі меж громад, у тому числі об’єднаних.
  • Надати органам місцевого самоврядування повноваження щодо зміни цільового призначення земельних ділянок приватної власності та багато інших правил, що відкривають нові правові механізми ефективного розпорядження землею.

Створення в Україні ринку землі дає нові можливості ОТГ. З одного боку вони зможуть не лише купувати ділянки в інших ОТГ чи приватних власників, а й самі передавати у власність землю тим, хто зможе ефективно її використовувати. Це можуть бути малі чи великі фермерські господарства, підприємства чи організації, зареєстровані в Україні тощо. З іншого боку, продавши землю, ОТГ не може ніяким чином вплинути на використання земельних ресурсів. Наприклад, новий власник землі може використати її для вирощування агрокультур та сільського господарства. А може побудувати підприємство з переробки відходів чи авіапарк, які будуть шкідливими для екології та жителів громади.  Тому важливим питанням у процесі децентралізації та створенні ринку землі є недостатня кваліфікованість та інколи вмотивованість керівників об’єднаних територіальних громад.

Зараз фактично, органи місцевого самоврядування контролюють приблизно лише десяту частину неприватизованих земель. Обмеження «земельної» юрисдикції органів місцевого самоврядування тільки межами населених пунктів ускладнює розвиток громад, зменшує матеріальну основу місцевого самоврядування та перешкоджає залученню інвестицій.

Більше про те, як зміняться земельні правила на внутрішньому ринку після прийняття закону про обіг землі № 2178-10, про національну інфраструктуру геопросторових даних, нову роль Держгеокадастру – у ВІДЕО від “Агрополіт”:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *