Біг з перешкодами: про демонтаж «стовпчиків» та проблеми безпеки руху

Стовпчики, півсфери, обрізани труби, вазони та інші обмеження, розміщені в зоні пішохідних переходів – це таке, м’яко скажемо, своєрідне вирішення проблеми заїзду автомобілів на тротуар.

«А що в цьому поганого?», – запитаєте ви. Це турбота про безпеку, страхування  від автохамов, які вважають, що міський простір належить їх автомобілям, а пішоходи – це прикра «неприємність», яка заважає руху. Тільки при явних «плюсах», такі обмежувачі створюють додаткові перешкоди та небезпечні ситуації для тих самих пішоходів.

Загалом, куди не кинь, усюди клин, то давайте розбиратися.

З 1 квітня 2019 року набули чинності будівельні норми, ДБН В.2.2-40: 2018 «Інклюзивність будівель і споруд». Вимоги цього нормативного акта поширюються, в тому числі, і на розумне пристосування житлових та громадських будівель і споруд шляхом здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту та переоснащення з урахуванням потреб маломобільних груп населення.

До маломобільних груп населення (МГН) відносяться люди, які відчувають труднощі при самостійному пересуванні, одержанні послуги, необхідної інформації або при орієнтуванні в просторі. До МГН тут віднесені особи з інвалідністю, люди з тимчасовим порушенням здоров’я, вагітні жінки, люди похилого віку, люди з дитячими колясками (ДБН В.2.2-40: 2018, стаття 3, пункт 3.21)

І це не лише назви, прописані у будівельних нормах, – це гарантія безпеки для всіх пішоходів, включаючи людей з порушеннями зору. Перешкоди в зоні пішохідних переходів створюють небезпеку для тих, хто поспішає пішоходів, можна травмуватися, впасти на проїжджу частину, зламати ногу та ін. Особливо небезпечні «підпори» для людей з обмеженнями по зору. Саме тому, в ДБН В.2.2-40: 2018 чітко прописано, що в місцях укладання тактильної плитки, а так само в зоні пішохідних переходів не можуть встановлюватися перешкоди у вигляді стовпчиків, півсфер, обрізаних труб та ін.

Отже, після набуття чинності ДБН В.2.2-40: 2018, тобто з 1 квітня 2019, усі види незаконно встановлених обмежувачів руху повинні бути демонтовані. Але, на жаль, виконувати вимоги будівельних норм чиновники не поспішають.

Наведу наочний приклад. До нашої організації ГО «Рівноправне суспільство» неодноразово надходили скарги на обрізки труб, встановлених в зоні пішохідного переходу на розі вулиць Армійська і Маршала Говорова, від людей похилого віку та молодих матусь, які водять дітей до школи, а також від людей з порушеннями зору.

25.07 і 28.08.2019 року до Єдиного центру звернень громадян міста Одеси (15-35) було відправлено запити на демонтаж обрізків труб на даному перехресті. Чиновники наявність проблеми підтвердили. І написали, що вирішити це питання неможливо.

демонтаж

Справа в тому, що повноваження з моніторингу, контролю та демонтажу при порушенні в сфері благоустрою у Департаменту Муніципальної Безпеки відібрали з 1 січня 2019 року. І передали їх … після неодноразових скарг все на ту ж 15-35, районним адміністраціям, у листопаді 2019 року. Але і там не поспішали давати команду на демонтаж.

«Чиновники ганяють по колу скарги та й не особливо переживають, що це не просто порушення, а часто створення небезпечної ситуації для пішоходів, особливо з інвалідністю по зору або для людей зі зниженим зором, а також це часто порушує право на вільне пересування людей на візку, батьків з дитячими колясками», – пише у себе на сторінці в Фейсбук керівник ГО« Рівноправне суспільство» Світлана Рожко.

Питання по демонтажу обрізків труб на Маршала Говорова кут Армійської було вирішено тільки після звернення на гарячу лінію уряду України.

демонтаж

Разом, у сухому залишку, щоб домогтися демонтажу незаконно встановлених, підкреслюю незаконно встановлених, обмежувачів руху знадобилося півроку.

А як надалі буде вирішуватися ця проблема? Якщо повноваження контролю та демонтажу передали районним адміністраціям, які заходи вони мають робити, щодо усунення підпорів та інших перешкод, які заважають вільному пересуванню маломобільних груп населення? Ми кожен раз будемо вести переписку з чиновниками протягом декількох місяців, та після чого скаржитися на Урядовий портал, або в Одесі з’явиться системний підхід щодо вирішення питань доступності для всіх категорій громадян?

А що стосується автохамов, у поліції є безліч способів їх зупинити: штрафи за порушення ПДР, евакуація автомобіля на штраф майданчик і т.д. Так що, стовпчики – не єдиний спосіб вирішити питання  заїзду автомобілів на пішохідну зону. Змогли ж у місті налагодити роботу по боротьбі з незаконним паркуванням, створивши на допомогу поліції відділ, який контролює порушення ПДР в частині паркування при Департаменті транспорту.

Авторка: Катерина Орел, журналіст, членкиня правління ГО «Рівноправне суспільство»

Фото: ГО «Рівноправне суспільство»

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *