Про це повідомив виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан, під час V Податкового форуму, який проходить 21-23 серпня в м. Одесі, Захід організований Федерацією роботодавців України.
Під час панельної дискусії “Міжнародні, соціальні та регіональні аспекти оподаткування” Олександр Слобожан закцентував свою увагу на невирішених проблемах та нових викликах для органів місцевого самоврядування. Один з них – зміна влади, і як наслідок – зміна пріоритетів. Він зазначив, що в Україні нерідко виникає ситуація, коли навіть якщо зміни, які запроваджуються, показують свою реальну ефективність, не обов’язково, що вони будуть підтримані наступні 5 років.
“В таких умовах місцеве самоврядування завжди перебуває в стані ризику, так як його фінансова спроможність та, відповідно, сприятливе середовище для життя громадян України, здебільшого, залежать від політичних настроїв. Сьогодні державна політика спрямована на фінансову підтримку розвитку територіальних громад. Завтра, – під гаслом необхідності зниження корупції та зловживань на місцевому рівні чи будь-яких інших аргументів, така підтримка може бути знижена або зведена до загрозливого мінімуму. І громади знову можуть опинитися на рівні виживання і тотальнї непривабливості для будь-яких інвесторів. Цього допускати не можна. Історичною помилкою в масштабах існування незалежної України буде відкат реформи з децентралізації назад”, – сказав Олександр Слобожан.
Асоціація міст України намагається відстояти інтереси органів місцевого самоврядування у найважливіших секторах: освіта, медицина, земля, ЖКГ, соціальний захист, МЕР тощо, зазначив Олександр Слобожан. Шляхом постійної роботи з Урядом, міністерствами, урядовими комітетами, комітетами ВРУ, АМУ налагоджує та коригує ті питання, які необхідно удосконалити, змінити. Варто підкреслити, що багато питань відпало б, якщо за місцевими бюджетами дійсно закріпити стабільні власні джерела доходів, вплив на які мали б лише органи місцевого самоврядування.
“На 1 січня 2014 року 96% місцевих бюджетів в Україні були дотаційними. Бо не було стимулу заробляти більше й прозоро – все віддавалося “нагору”. Нам вдалося змінити цю формулу, зараз вона працює, власні надходження збільшилися до 14,6%. Але, для порівняння, у розвинених країнах частка МПЗ складає: Австрія – 72%, Швеція- 61%, Данія – 51%, Франція – 48%, Польща – 44%. Тим часом як в Україні 83,7 % у структурі доходів місцевих бюджетів складає ресурс, який фактично залежить від органів державної влади”, – відзначив пан Слобожан.
Відповідно, вкрай важливим на сьогодні є збільшення частки власних доходів місцевих бюджетів, – за рахунок місцевих податків та зборів.
Авторка – Оксана Піднебесна