Днями в Одесі між проектом Єврокомісії «Підтримка розвитку системи географічних найменувань в Україні» і Національною туристичною організацією був підписаний меморандум, який дав старт пілотному проекту «Дороги вина і смаку України».
В рамках проекту на півдні Одеської області (відомої також, як Бессарабія) найближчим часом буде створено туристичний гастромаршрут «Болград – Криничне – Ізмаїл – Вилкове», який будуть тестувати протягом 2-х років, всіляко рекламуючи серед європейців.
Керівник проекту Єврокомісії Саверіо Савіо, в разі успіху, має намір розгортати проект і на інші регіони країни, а в перспективі створити Національну карту доріг вина і смаку України. Єврокомісія не назвала потенційного бюджету програми «Дороги смаку і вина України».
Разом з тим, з 2014 року Європейський фонд сільського розвитку підтримав більше 100 інвестиційних програм в 28 країнах на суму € 152 млн. Єврокомісія проводить постійний моніторинг ефективності кожної програми фонду, і пропонує на всіх етапах реалізації пілота в Бессарабії підтримувати експертними знаннями. Нотки Провансу в Бессарабії Проект «Дороги вина і смаку» має на увазі, створення і просування привабливих українських регіонів енотурізма (турів по місцях виробництва вин) і гастротурізма, системне залучення в регіон туристів з України та ЄС.
Популяризація в Україні і просування в країнах ЄС поїздок за вином і оригінальними крафтовими продуктами буде просуватися за тим же принципом, що і «Дороги вина і смаку» Тоскани, Провансу, Бордо або Сицилії. Спершу експерти ЄС розробляють докладні і зручні для туристів маршрути таких доріг, а все туристично привабливі виробники вина, сиру, меду, спиртних напоїв або навіть негастрономічної крафтової продукції отримують географічне найменування (з прив’язкою до місцевості, де вона виробляється, за прикладом пармезану і шампанського ). Потім цей маршрут стає новим модним напрямком – принаймні, так задумано Єврокомісією.
Пілотний проект в Україні передбачає, що маршрут «Болград – Криничне – Ізмаїл – Вилкове» зможе:
– Стимулювати розвиток виноробства, фермерства і крафтового виробництва, зберегти і популяризувати специфічні для регіону кухню, традиції і ремесла.
– Об’єднати для реалізації турів місцеві компанії зі сфери гостинності та гарантувати певний стандарт обслуговування гостей.
– Дати місцевій владі імпульс і можливість якісно поліпшити логістичну інфраструктуру сільського регіону. Що очікує виробників Важливе завдання «Доріг вина і смаку»
– інтеграція України в загальноєвропейську систему географічних найменувань.
Як розповіли представники проекту «Підтримка розвитку системи географічних зазначень в Україні» ключовий експерт з географічних найменувань Дарко Якшич і старший експерт з юридичних питань Ясна Чачіч, прийняття системи географічних найменувань захистить українських виноробів та сироварів від можливих санкцій. Українським виробникам неминуче доведеться відмовитися від використання таких торгових марок, як фета, рокфор, парміджано, шампанське, бордо чи коньяк. Краща європейська практика в подібних випадках – виробникам в будь-якому цілісному кліматично регіоні скооперуватися і отримати географічне найменування спільно. Це принесе користь і з точки зору просування туристичного регіону в країнах ЄС, і дозволить вийти на єдиний цифровий ринок ЄС. Географічне найменування отримає свій ексклюзивний логотип з рівнем захисту, а ті виробники і фермери, які підключаться до проекту, отримають доступ до загальних інструментів розвитку сільських регіонів ЄС. Серед них є навчання, інструменти аналізу, стратегії просування і навіть ряд фінансових інструментів, від простих позик до комплексних програм реструктуризації з Евроагрофонда (EAFRD). Втім, запевняють експерти, для успішності проекту важливо залучити до нього якомога більше виробників. Залучити натовпи туристів пляшкою домашнього вина не вийде.
«Ці дороги повинні включати дуже широке коло учасників. Чим більше їх буде, тим цікавіше комплексне Ено-гастрономічна пропозиція буде сформована для туристів. В Європі немає ніяких обмежень по довжині «Доріг» – це може бути 50 км, а може і 250 км. Крім того, необхідно ще й навчитися продавати продукцію, тобто придумати, чим зацікавити велику кількість туристів», – уточниланаціональний експерт європроекту по географічних найменувань Олена Мотузенко.
До слова, Бессарабія була не єдиним кандидатом на реалізацію пілотного проекту. Крім неї Єврокомісія розглядала також Закарпатті. Але в підсумку вирішили зупинитися на першому варіанті. Не в останню чергу завдяки ремонту траси М-15 «Одеса-Рені». «В Бессарабії згуртовані національні виробники, які готові сертифікувати свою продукцію, а також частково вирішені логістичні проблеми. Туристичний еногастрономічний маршрут «Дорога вина і смаку» буде сприяти розвитку сільських територій”, вважають автори проекту.