Місцеві бюджети чекають справжні виклики у разі прийняття проекту Закону про Державний бюджет на 2020 рік, – переконані в Асоціації міст України.
Через брак фінансування більшу частину проєктів не вдасться завершити і розпочати, багато сфер будуть недофінансовані.
Так, проєкт держбюджету 2020 передбачає:
– прямі втрати місцевих бюджетів від зменшення державної підтримки, скорочення джерел доходів – 13,1 млрд грн;
– незабезпечення делегованих повноважень (освіта та охорона здоров’я) – 71,5 млрд грн;
– втрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади – 55,6 млрд грн.
Зокрема, проєкт бюджету передбачає припинити зарахування частини (13,44 відсотка) акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального до бюджетів місцевого самоврядування у зв’язку із зарахуванням цих надходжень до дорожнього фонду. Потенційні втрати місцевих бюджетів складуть 7,7 млрд грн (планові надходження у 2019 році). Про це йдеться в аналітичній довідці аналітичного центру АМУ.
Також законотворці пропонують не проводити індексацію нормативної грошової оцінки землі. Потенційні втрати місцевих бюджетів складуть 2,2 млрд грн.
Крім того, субвенція на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад залишається у тому ж розмірі що і у 2019 році – 2,1 млрд грн. Субвенція не враховує зростання кількості об’єднаних громад та становитиме 467 грн на 1 сільського жителя. В 2016 році обсяг такої субвенції становив 1107 грн на 1 сільського жителя об’єднаної громади. Потенційні недонадходження місцевих бюджетів складуть 2,9 млрд грн, підрахували в АМУ.
Освітня субвенція на 2020 рік визначена у сумі 77,5 млрд грн, що на 8,3 млрд грн більше ніж у 2019 році. Однак таке збільшення обсягу враховує лише зростання розміру мінімальної заробітної плати на 12 %. Але абсолютно не враховує підвищення зарплат педагогічним працівникам (постанова Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року № 822 «Про оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів і установ освіти і науки» (зростання в середньому на 35%)). Потенційні додаткові видатки з місцевих бюджетів складуть 27,5 млрд грн.
У проекті Держбюджету 2020 року відсутня компенсація місцевим бюджетам і на підвищення заробітної плати педагогічним працівникам дошкільної, позашкільної, професійно-технічної освіти на виконання постанов Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року № 822 «Про оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів і установ освіти і науки». Вихователів дитсадків та тренерів спортивних шкіл місцеві громади мають утримувати самостійно. Додаткові видатки з місцевих бюджетів складуть 14,6 млрд грн.
Бракує коштів і на медицину: з урахуванням дефіциту коштів у 2019 році, показника індексу інфляції та потреби на лікування хворих на цукровий діабет, додаткова потреба для фінансування Програми державних гарантій медичного обслуговування населення складає 31,9 млрд грн.
А додаткова дотація з державного бюджету на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я в розмірі 7,9 млрд. грн. Потреба на такі цілі становить не менше 20 млрд. грн (у 2018 році розмір такої дотації складав 16,5 млрд грн). Додаткові видатки місцевих бюджетів – 12,1 млрд грн.
Соціальні пільги, пільги на проїзд та послуги зв”язку також покладені на місцеві бюджети, як і багато інших необхідних видатків. Тим часом, відсутність у місцевих бюджетів реальних фінансових ресурсів на виконання власних та делегованих повноважень призведе до зменшення обсягу та зниження якості соціальних та комунальних послуг населенню, скорочення видатків на оновлення інфраструктури та розвиткові проєкти.
Тому в Асоціації міст закликають врахувати необхідні потреби для розвитку громад у головном фінансовому документі держави.
Авторка – Оксана Піднебесна