Дискусія, обурення, шквал емоцій – так минулого тижня пройшли публічні збори в селищі Зеленогірське Любашівського району на Одещині. Справа в тому, що цього ж дня, 14 травня, відбулася “відкрита” сесія місцевої ради, на яку запрошували, але не пустили представників громадськості, ЗМІ, голову Любашівської районної ради і депутатів. Нібито, – через коронавірус. Але причини значно глибші. Бо в Зеленогірській громаді розгорнувся справжній конфлікт навколо будівництва дороги між двома селами. Любашівська райрада на чолі з Сергієм Паровиком спільно з депутатом облради Артеменком пропонують збудувати об’єкт на умовах співфінансування, залучивши 30% вартості з бюджету місцевої ради. Місцева влада Зеленогірської ОТГ відмовляється, аргументуючи тим, що на цей рік запланували інші проекти.
Деталі на місці з’ясовувала СИЛА ГРОМАД.
Шляхи, які проходять територією Зеленогірської ОТГ, тривалий час були вкрай занедбані. Десятки років діставатись до райцентру люди мусили по зруйнованій трасі. Три роки тому районна влада за участі обласного депутата Анатолія Артеменка, який активно залучає в район кошти, розпочала будівництво дороги з Любашівки на Гвоздавку, – таким чином в Солтанівці, Зеленогірському і на спуску з Гвоздавської гори, яку колись доводилось долати мало не пішки, вдалося постелити якісне дорожнє полотно.
Це відрізок траси Т-1621, що з’єднує Любашівку з двома Гвоздавками, а далі прямує аж до “Балтської” траси Р-75. І зараз – це вже територія Зеленогірської об’єднаної громади, яка минулого року поєднала Гвоздавську, Ясенівську, Познанську сільські ради з адміністративним центром у селищі.
Цього року роботи на багатостраждальній трасі планували продовжити – на 4 кілометрах між селами Ясенове й Гвоздавка. Шукали фінансування з усіх можливих джерел. На зустрічі з жителями голова Любашівської райради доповів, що з 13 млн гривень, які отримають від держави й бізнесу, – 8 зобов’язується надати служба автомобільних доріг Одеської області, а чотири, тобто 30% від вартості, – просять у об’єднаної громади, на території якої й проходить важлива траса.
“У цьому році стартуємо від самої аварійної ділянки, села Гвоздавка Друга і аж до хорошої дороги, пораховано за їхніми цінами ( Служби місцевих доріг, – Авт.) 13 мільйонів гривень, з який сама мінімальна цифра, яка мала б бути з місцевого бюджету на співфінансування це 4 мільйона. Причому, з тих коштів, які заблоковані, які ще не використовуються. І тим паче, що це кошти не заслуга нинішньої громади, а заслуга бувших голів сільських рад, і депутатів обох сільських рад – Гвоздавської й Ясенівської”, – сказав Сергій Паровик, голова Любашівської районної ради.
Між тим, позиція місцевої влади виявилась протилежною. На сесії, яка відбулася 14 травня, виділити гроші з місцевого бюджету відмовились, бо планують на інші проекти.
“По виділенню субвенції на будівництво дороги від Гвоздавки-2 до Ясеново-2, на жаль, рішення було неприйняте, але одночасно ми з депутатами проговорили, що нам потрібно робити весь відрізок дороги, протяжністю 12 кілометрів. Це є принципова позиція щоб не виділяти кращі-гірші, в одних буде асфальтована дорога, в інших по коліна ями”, – пояснив голова Зеленогірської ОТГ Олексій Стоцький.
Тим часом, переконати керівництво ОТГ підтримати проект дороги намагалися жителі сіл, які найбільше потерпають від бездоріжжя. Пояснюють: саме Ясенівська та Гвоздавська сільські ради наповнювали бюджет нинішньої ОТГ, разом зібравши близько 8 млн гривень, ці кошти й зараз є на резервному фонді громади, – а тому просять виділити їх частину на дорогу. Це було б чесно й пропорційно, згідно того, як сільські ради наповнили спільний бюджет.
“Олексій Вікторович, ніхто не проти тих проектів, які ви запроектували, це дуже гарно. Але Ви кажете, що було б нерозхумно усі кошти вкласти в один проект. А скажіть, якби в резервному фонді цих коштів взагалі не було? Ви припускаєте таке, що ми могли б їх використати, на те освітлення, огорожу, на зупинки. Але тут є депутати Ясенівської ради, які ми копійку до копійки збирали, і ми до резервного фонду 4,7 мільйони поклали. А якби було тільки 700 тисяч? Таке могло бути?”, – запитує Олена Дроздовська, в.о. старости Ясенівського старостинського округу.
До речі, пані Олена розповіла СИЛІ ГРОМАД, що навіть на продовження ремонту будівлі сільської ради, де зараз їй доводиться працювати, керівництво Зеленогірської ОТГ коштів не дає.
На сесію селищної ради завітав і представник служби місцевих доріг, який висловив свою готовність будувати стратегічно важливий для селян напрямок авансом. Крім того, обіцяли докласти свій внесок до будівництва і компанії, що працюють на цій території, турецький виробник “сонячних панелей”, компанія з переробки ефірних масел та інші. Єдине, що залишалося місцевій владі ОТГ – це скликати сесію та проголосувати за виділення грошового внеску на ремонт. Проте, позиція депутатів Зеленогірської об’єднаної громади незмінна: «Або все, або нічого».
“Ця дорога будувалась, на моїй памяті, 43 роки тому. За ці роки її вже немає геть. Були ямкові роботи, це робив цукровий завод. Так що бажано зробити дорогу 4 кілометри хорошої, чим зробити вісім – ніякої“, – каже Володимир Єпур, мешканець села Гвоздавка Друга.”Як місцеві жителі, не можем зрозуміти, чи це конфлікт інтересів, чи це якесь вішання медалей? Я думаю, що це депутати сформованої ОТГ і керівництво не хочуть, щоб ця дорога “повісилась” на заслуги Паровика й Артеменка.”, – переконаний Михайло Єпур, голова громадської організації рибалок.
Депутат обласної ради Анатолій Артеменко протягом двох скликань на свій округ в Любашівський район залучив мільйонні кошти. На різні проекти – і з бюджетів різних рівнів. Дитсадки і школи у Гвоздавці, Ясеновому, Покровці, Зеленогірському; перекриті дахи в будинках культури, реконструкції ФАПів і амбулаторій, – усе це відбулося протягом останніх років. Таким чином, Зеленогірська об’єднана громада (бо ці об’єкти зараз на її території), до свого створення у 2019-му, отримала потужну інфраструктуру. Залишились хіба що дороги, та й ті районна влада з допомогою Анатолія Артеменка планує добудувати. Проте наштовхуються на небажання співпраці з боку місцевої влади.
“Якщо залучати проекти з інших бюджетів, то в цьому нічого страшного немає! Навіть якщо буде проблема фінансування з місцевих коштів, то можна залучити кошти з інших джерел, а тут на місці фінансувати об’єкти, які є в нас в громаді. Але так як було проголосовано, що вони не хочуть цього робити, то я бачу, що майбутнього в нашій громаді немає. Вони відмовились від 10 мільйонів, хоча там можна було знайти ще більше коштів. Є проекти “президентські”, це сто шкіл, сто дитсадків, сто стадіонів. Днями теж нам подзвонили від губернатора, сказали що є в них можливість фінансувати школу чи садок, коли я особисто звернувся до голови ОТГ, він сказав, що в нас немає кошторисів, проектів. Це теж, порядка 20-30 мільйонів ми упустили на проект”, – поділився Анатолій Артеменко.
Більше – у ВІДЕО від СИЛИ ГРОМАД:
Треба зазначити, що переваги співфінансування, яке стало можливим завдяки прийняттю закону про децентралізацію, місцеві добре розуміють. Адже більшу частину грошей платить держава, а меншу — місцева громада. І це справжня знахідка для селян: вирішення великої проблеми за порівняно невеликі гроші. Чимало громад Одещини таким чином залучили величезні кошти для розвитку своїх територій.
Авторка – Оксана Піднебесна