Негативні наслідки: в Асоціації міст закликали не допустити запровадження суцільного контролю за громадами

В Україні 26 державних органів контролюють місцеве самоврядування, перевіряють муніципалітети та дають приписи, які навіть суперечать один одному. Система абсолютно неефективна і призводить до надмірного тиску на муніципалітети, втручання в їх роботу та паралічу надання публічних послуг мешканцям громад. А головне –​ неможливо захистити права та інтереси громадян під час вирішення питань місцевого значення.

Про це повідомили в Асоціації міст України.

Замість створення системи домірного нагляду відповідно до європейських стандартів,  19 серпня 2025 року Парламенту в законопроєкті №13150 пропонується:

– запровадити 27-й державний орган нагляду за громадами,

– створити Державний реєстр всіх актів муніципалітетів, навіть індивідуального характеру,

– наділити Уряд повноваженнями дозволяти втручання у власну компетенцію місцевого самоврядування.

Правління Асоціації міст України звернулось до Парламенту з пропозицією вилучення норм щодо Реєстру, нагляду за власними повноваженнями місцевого самоврядування та урядової методики, що забезпечить відповідність законопроєкту №13150 Європейській хартії місцевого самоврядування й зобов’язанням України в Ukraine Facility.

Докладно про ризики запровадження абсолютного контролю і нагляду за громадами розповіла в ефірі студії «Файне місто» Радниця Голови Асоціації міст України Оксана Продан.

В Асоціації міст нагадують: Конгрес місцевих та регіональних органів влади Ради Європи надав Висновок CEMG/LEX(2003)5 щодо Реєстру, запровадження якого пропонується в проєкті Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України про забезпечення законності діяльності органів місцевого самоврядування та посадових осіб», реєстр.№ 13150, внесеному на виконання Плану Україна Ukraine Facility.

Висновок підготовлено Центром експертизи з багаторівневого управління у відповідь на запити Уряду та Парламенту України й визначає вимоги до Реєстру, адже:

«Якщо він не буде створений належним чином, Реєстр може суперечити деяким зобов’язанням, взятим на себе Україною, коли вона ратифікувала Європейську хартію місцевого самоврядування».

Правління Асоціації міст України виступило проти запровадження Реєстру в законопроєкті реєстр.№13150, який не відповідає рекомендаціям, визначеним у Висновку Конгресу РЄ.

У Висновку Конгресу РЄ підкреслюється, що створення Реєстру є питанням виключно української влади:

– публікація в цьому Реєстрі має бути автоматичною, без можливості затримки чи блокування розміщення, – в проєкті №13150 автоматичне оприлюднення відсутнє, передбачено можливість запровадження такої затримки чи блокування в Порядку ведення, надання доступу та користування Реєстром, який має затвердити Уряд (ч. 8 нової ст. 59-2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»);

– принцип пропорційності, закріплений у ст. 8.3 Хартії, повинен бути дотриманий, – в проєкті №13150 запроваджується суцільний повсюдний нагляд за актами органів та посадових осіб органів місцевого самоврядування (ч. 5 нової ст. 16-1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», ч. 6 нової ст. 59-2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»);

– частота та глибина нагляду повинні залежати від важливості інтересів, які нагляд повинен захищати, а не від того, наскільки легко можна отримати доступ до інформації щодо місцевих рішень, – в проєкті № 13150 немає вилучення діючого обов’язку оприлюднення рішень муніципалітетами на виконання Закону України «Про доступ до публічної інформації» та Закону України «Про правотворчу діяльність», а отже буде відбуватись дублювання адміністративних і фінансових витрат з місцевих і державного бюджету (чинні ч. 1 ст. 5, ч. 1 ст. 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації», чинна ст. 56 Закону України «Про правотворчу діяльність»);

– зобов’язання публікувати в Реєстрі місцеві рішення має замінити обов’язок передавати їх наглядовому органу, – в проєкті №13150 збережено право на витребування органами державної влади будь-якої інформації від муніципалітетів з одночасним веденням Реєстру (ч. 3 ст. 28 Закону України «Про місцеві державні адміністрації»);

– керівники Реєстру повинні пройти належну підготовку, розбудову потенціалу та нагляд, щоб запобігти будь-якому зловживанню владою, – в проєкті №13150 немає жодних запобіжників від зловживань.

Відповідно, Реєстр в законопроєкті реєстр. №13150 суперечить Європейській хартії місцевого самоврядування.

“Зважаючи на важливість законопроєкту реєстр. №13150 для виконання міжнародних зобов’язань України Ukraine Facility, доцільним є вилучення Реєстру з законопроєкту, як це передбачено поправками №№ 810-822”, – повідомили в АМУ.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *