Реформа медичної галузі в Україні принесла позитивні результати. Сьогодні послугами сімейної медицини активно користується більша частина українців, ба більше – навіть під час повномасштабного вторгнення наші співвітчизниці, розчарувавшись довгими чергами в європейських клініках, приїздять додому, аби вдома потрапити на прийом до вузькопрофільних фахівців. Проте, якщо на первинній ланці завдяки запровадженню сімейних лікарів, електронним чергам та підзвітності НСЗУ вдалося побороти корупцію та зловживання, то в деяких лікарнях обласного центру з пацієнтів продовжують вимагати кошти за дороговартісні втручання, хоча надання таких медичних послуг вже задеклароване і профінансоване з НСЗУ.
Про одну таку історію дізналася СИЛА ГРОМАД. Ми спробували розплутати складний клубок, заплетений медиками, у профільному департаменті Одеської ОДА, щоб пояснити нашим читачам, як отримати належне лікування у випадку складних захворювань? Проте, отримавши офіційну відповідь за підписом керівниці пані Рокунець-Сорочан, – питань у нас, навпаки, стало ще більше…
Але давайте про все по порядку.
У серпні 2024 року до редакції звернувся 55-річний житель селища Овідіополь, пан Володимир (прізвище не публікуємо з етичних міркувань). Він розповів, як 13.07.2024 р. стався сердечний приступ, тож він викликав бригаду екстреної допомоги додому, працівники якої доправили його до 10-ї міської клінічної лікарні м. Одеси. По прибуттю він був ушпиталений до реанімаційного відділення цієї лікарні з діагнозом «інфаркт». Наступного дня, 15.07.2024 р. пану Володимиру була проведена коронографія, на підставі якої було прийнято рішення про необхідність робити операцію зі стентування. Проте лікар сказав, що необхідного стенту немає, тому пан Володимир має сам придбати стент (вартість 25 тисяч грн.) та інше медичне приладдя, таке як халати, бахіли, шприци тощо. На запитання, звідки пан Володимир дізнався про те, який саме стент має придбати, відповів, що йому «принесли чек на оплату і все».
Чи варто додавати, що для працівника (охоронця) нафтобази, зруйнованої російськими окупантами, вказана сума є непідйомною, тож чоловік, а вірніше його родина, була змушена позичати кошти, щоб той, буквально, залишився живим?
Журналісти видання СИЛА ГРОМАД звернулися з офіційним запитом до Департаменту охорони здоров’я Одеської ОДА, – проте отримали лист без будь-якого прояснення конкретної ситуації. Натомість – багатослівна розлога відповідь так і не дала звіту щодо головного питання: хто й навіщо в 10-й міській лікарні просив гроші за стент в пана Володимира? (публікуємо скріни документу нижче).
Тим часом ми просили дати відповіді на наступні питання:
1) Чи правомірно медперсоналу просити пацієнтів оплатити послуги зі стентування власним коштом?
2) Чи розроблено Департаментом алгоритм дій в разі звернення пацієнтів з підозрою на інсульт/інфаркт?
3) З якого бюджету має бути профінансований стент чи інші розхідні матеріали для проведення складних операцій? Скільки таких операцій, в даному разі зі стентування, проведено для жителів Одеської області протягом 2023 року, (1 півріччя 2024 року)? Хто фінансує надання таких медичних послуг?
4) В Україні створено реперфузійну мережу, згідно з якою для медзакладів розподіляються безкоштовні стенти, закуплені коштом державного бюджету. Скільки операцій зі стентування проведено протягом 2023-2024 рр ? Скільки стентів отримали заклади охорони здоров’я в Одеській області? Чи відомо Департаменту, яка кількість стентів закуплена пацієнтами самотужки?
5) Скільки ангіографів встановлено для отримання необхідного діагнозу в закладах охорони здоров’я? В яких саме госпітальних центрах, (громадах, районах) Одещини?
6) Яким чином Департамент контролює медичні заклади Одеської області, які «просять» сплатити пацієнтів самостійно за надання медичних послуг? Чи були зафіксовані випадки порушень, якщо так, то які заходи вжиті Департаментом стосовно таких медичних закладів чи їх керівництва?
Натомість ось яку відповідь ми отримали з Департаменту:
Редакція вважає цей випадок показовим: як для змін та реформ в медичній галузі регіону, так і для відкритості новопризначених держслужбовців. Адже, нагадаємо, очільниця Департаменту охорони здоров’я Оксана Рокунець-Сорочан була призначена на посаду 1 серпня 2024 року (до того виконувала обов’язки), і сподіваємось, мала б відповідно відреагувати на порушення, викладені в нашому зверненні (якщо вони є) а не надавати відписку як в нашому випадку.
Тим більше, що днями на сторінці департаменту у Фейсбуці з’явилась публікація про запровадження антикорупційного комітету “для контролю за діяльністю медичних закладів області”. Сподіваємось, що ця стаття стане одним з перших звернень до новоствореного комітету.
Також звертаємося за роз’ясненнями до Національної Служби Здоров’я України (НСЗУ), з аналогічним проханням роз’яснити пацієнтам, як отримати належне лікування у разі необхідності складних операційних втручань у закладах Одеської області.
Водночас, просимо усіх небайдужих, хто зіштовхнувся з неправомірним вимаганням коштів за надання медичних послуг, які надаються згідно Програми медичних гарантій в лікувальних установах Одеси та області, звертатися до редакції СИЛИ ГРОМАД за адресою: pidnebesna_ksu@ukr.net.
Авторка – Оксана Піднебесна