Для південних областей характерна велика кількість гідротехнічних споруд, призначених для рибальства, технічного виробництва. Значну кількість із них побудовано колгоспами. Виникає багато питань щодо розпорядників тих чи інших споруд, а також особливостей оренди водних об’єктів. Водночас гідроспоруди й інфраструктура потребують обслуговування, ремонтів та утримання. Про управління, історію місцевих водних ресурсів та перебіг реформ у цій сфері дізналися представники громад Одещини, які взяли участь в обговоренні “Кава з експертами”.
Як повідомляє U-LEAD, на питання відповідали експерти з просторового планування та управління природними ресурсами Олександр Гнітецький та Олександр Придатко.
“Сьогодні одне з головних завдань для громад у сфері управління водними ресурсами – провести пошуки всіх таких об’єктів та зрозуміти, хто є розпорядником”, – підкреслили експерти.
Вони ознайомили учасників з основними законами та іншим нормативними актами, що регулюють діяльність у цій сфері: «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного регулювання в галузі рибного господарства, збереження та раціонального використання водних біоресурсів та сфері аквакультури» № 2989-IX, ЗУ “Про організацію водокористувачів та особливості використання меліорованих земель” № 2079-IX. Ними внесені зміни в законодавство, що стосується управління водними ресурсами, гідротехнічними спорудами, аквакультурою та запроваджується електронний рибальський квиток, можливості створення організацій водокористувачів та укладення договорів оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об’єктом.
Під час обговорення учасники також отримали відповіді на власні питання, зокрема щодо надання в оренду водних об’єктів та виділення земельних ділянок під прибережні захисні смуги.
Експерти пояснили, що водні об’єкти надаються в користування на умовах оренди без обмеження права загального водокористування, крім випадків, визначених законом. Заборона загального користування та нецільове використання водних об’єктів є підставою для розірвання договору оренди.
Що стосується прибережних смуг, то в межах населених пунктів вони встановлюються згідно з комплексними планами просторового розвитку територій громад, генеральними планами населених пунктів, а за їх браком або якщо містобудівною документацією межі таких смуг не встановлені, вони визначаються 25, 50, 100 метрів завширшки залежно від статусу водойми.
У разі потреби межі прибережних захисних смуг можуть визначатися внесенням змін до генеральних планів населених пунктів.
Захід “Як громадам управляти водними ресурсами: що важливо знати?” відбувся на базі Регіонального офісу “U-LEAD з Європою” в Одеській області.
Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС та його державами-членами Німеччиною, Польщею, Швецією, Данією, Естонією та Словенією для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає потребам громадян, та розширює можливості громад.