В Одеській області в селах з населенням, меншим за 2 тисячі жителів, продовжують закривати стаціонарні відділення “Укрпошти”, замінюючи їх на мобільні пункти. Пересувні відділення на авто приїздитимуть у малолюдні села за графіком. Таке рішення було озвучено на нараді Одеської дирекції “Укрпошти” з представництвом Одеської обласної ради.
Як заявляв національний поштовий оператор “Укрпошта”, починаючи з 2021 року, пересувні відділення будуть обслуговувати жителів населених пунктів з чисельністю населення до 2 тисяч осіб і здатні надавати всі 100% послуг. Це й передплата газет та журналів, доставка ліків і товарів за каталогами, а також фінансові послуги (виплата пенсій, сплата комунальних послуг, поштові перекази тощо). Розробники реформи обіцяли, що пошта стане «ще швидшою, зручнішою й сучаснішою».
Проте пілотний варіант “Укрпошти”, впроваджений на Одещині з 2020-го, вже отримав негативні відгуки від користувачів послуг. Численні мешканці сіл скаржаться на несвоєчасність отримання періодичних видань, затримки у виплаті пенсій, труднощі зі сплатою комунальних платежів.
Крім того, саме мешканці віддалених і малочисельних населених пунктів – переважно люди у віці 60+ років і вище. Багато хто з них має проблеми зі здоров’ям, не може самотужки пересуватися, аби дістатись до автівки, яка чергує по кілька годин двічі на тиждень. Листонош, які розносили пенсії і періодику, у малих селах скорочують, замінивши їх на один-два виїзди на тиждень “мобільної пошти”.
Ситуацію з закриттям поштових відділень на Одещині прокоментував депутат Одеської обласної ради Сергій Митрофанський.
“У сільській місцевості зараз мешкає 15 мільйонів українців. Переконаний, що усі вони потребують гідної уваги та інших підходів до своїх потреб. Якраз тут не підходить бізнес-модель, про яку нам радісно звітує уряд, бо від соціальної сфери у жодному разі не можна чекати економічних зисків, закриваючи очі на реальні потреби людей. Мимоволі приходить аналогія з історії, – згадаймо, як українське село знищували під час сталінських репресій. Аби зламати основу держави, найперше намагались винищити саме сільських мешканців. Так виглядає і сьогодні чергове “покращення” влади для сільських мешканців? Вважаю, що вдосконалення надання послуг не може призводити до погіршення якості життя сільського населення. Це нонсенс”, – зазначив депутат.
Ситуація з закриттям численних відділень “Укрпошти” найбільше хвилює мешканців віддалених від обласного центру територіальних громад. І якщо у колишньому райцентрі стаціонарні пункти ще продовжують роботу, то в малих селах більшість листонош вже скорочено. Обурені жителі звертаються до керівництва своїх громад з проханням врахувати їхню думку та не допустити закриття поштових відділень, – на жаль, місцева влада вплинути на державне підприємство не в змозі.
«Наведу приклад результату реформи, – продовжує Сергій Митрофанський. – У селі Гвоздавка, що увійшло до складу Зеленогірської громади (це колишній Любашівський район), проживає 1600 жителів, де вже закрито поштове відділення. Тепер місцевим мешканцям, аби отримати улюблену газету чи пенсію, потрібно в конкретний час застати поштове авто у своєму селі та здолати до нього не малу відстань . Звісно, що ти не йдеш, коли зручно тобі, а у певний день та час. А якщо не встигнеш – доведеться долати 3-4 км: до найближчого відділення «Укрпошти», сусідньому Зеленогірському і стільки ж назад. Якщо двічі на тиждень – це 12 км, а значить, час, пальне, у кого є транспорт і зайві витрати. Селяни мені скаржаться: зовсім не так собі уявляли «наближення послуг» до людей… І подібних звернень – безліч».
Між тим, нововведення викликають багато питань. Скажімо, чому не їздить «укомплектоване для комфортної роботи персоналу» авто під кожен будинок? Чи зможе якісно надати послуги людині, що стоїть на морозі, або під дощем? Та ще й під час пандемії? Чи доставить людині, яка потрапила в лікарню, таку довгоочікувану пенсію? А що робити населеним пунктам, у яких немає приміщення “Укрпошти”? На якій підставі сільрада повинна його надати?
“Створюючи комфорт для своїх працівників, “Укрпошта”, схоже, забула, для кого вона, власне, працює. На превеликий жаль, сільське населення старіє, молодь виїздить на заробітки. У нас люди не можуть отримати вчасно пенсію, – у багатьох віддалених селах немає інтернету, в окремих випадках і телефонного зв’язку. Тому говорити про оплату послуг онлайн можна тільки в тому разі, якщо там з’явиться інтернет. Тоді як періодичні видання мають надходити вчасно і доставлятись на подвір’я. Так само і з пенсіями, – долати відстані до центру ОТГ, де є банкомат – не кожен зможе. Не менше занепокоєння викликає закриття відділень “Ощадбанку”. Ми ж розуміємо, що старше населення – найбільш дисципліноване і намагається вчасно сплачувати за комунальні послуги. І в той же час отримує за це таке негідне до себе ставлення. Наразі керівництво держави перетнуло лінії, через які не можна було заходити. І якщо вже вирішили ввести пересувні пункти “Укрпошти”, то як додаткові, – а не скорочувати стаціонарні і тим самим позбавляти людей звичних послуг. Має бути поступовий, комплексний підхід, зручний для кожного мешканця. А якщо “Укрпошта” турбується про те, звідки на це взяти кошти, то я їм підкажу. Варто звернутися до “успішного” керівника Смілянського, зарплата якого на місяць сягає за 500 тисяч гривень”, – резюмує пан Сергій.
Як повідомив Сергій Митрофанський, на наступній сесії Одеської обласної ради фракція “Батьківщина”, яку він представляє, запропонує іншим депутатам затвердити текст звернення до президента та уряду з закликом врахувати думку жителів Одещини та не допустити закриття поштових відділень. Це дасть можливість громадянам уникнути незручностей при отриманні пенсій та інших соціальних виплат, здійснювати сплату комунальних платежів та своєчасно отримувати періодичні видання, що також дуже важливо для сільських жителів.
Авторка – Оксана Піднебесна
Да и пенсионера стало легче обегорить,бегом,бегом ,и раз никто ничего не понял куда делись 500 грв субсидии,и такая афера с 22 пенсионерами и инвалидамиесли что не нравится …на карту переводитесь ,вот такой ответ нач.почтового отделения, обращались к менеджеру, реакции ноль, но деньги вернули всем кто понял ,а сколько таких кто (уже не сображает)