Перш ніж укрупнювати райони, потрібно закінчити формування громад, – Одеський Центр розвитку місцевого самоврядування Кабінет Міністрів України представив План дій щодо децентралізації і ініціативи по новому етапу реформи, в якому серед іншого опублікував карту, де 26 існуючих районів Одеської області розділені на 8, що викликало ажіотаж в деяких регіональних ЗМІ.
Однак, як пояснила директор Одеського Центру розвитку місцевого самоврядування Юлія Молодожон, такий розподіл регіону – не більш ніж черговий проект.
«Свого часу були представлені розробки експертів, які пропонували поділ області на чотири, п’ять, шість районів. Тому, на якій цифрі зупиняться в остаточному варіанті, можна говорити лише тоді, коли розроблять проект закону «Про зміни меж районів в Одеській області», – зазначила вона.
Юлія Молодожон нагадала, що згідно із затвердженою в 2014 році Концепцією реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, велика частина повноважень, які були закріплені за районним рівнем, передаються на рівень новостворених спроможних об’єднаних громад. Тому, перш ніж говорити про створення об’єднаних районів, спочатку потрібно чітко визначитися з кількістю таких громад.
«Ключове слово«спроможних» чітко передбачає, що коли громада створюється, то вона усвідомлює, що у неї є всі необхідні ресурси (кадрові, фінансові, майнові тощо) для виконання переданих їй повноважень. На жаль, більшість громад створюються виключно за принципом добровільності, без попередніх розрахунків спроможності або поза перспективним планом, і вони не зможуть виконувати весь спектр переданих їм повноважень. За попередніми розрахунками, в Одеській області можуть бути створені 75-82 об’єднані громади. І якщо це станеться, то вони повинні будуть взяти на себе повноваження. І тоді виникає питання: а що будуть робити районні органи влади? Якщо виходити з концепції, то районній владі повинні залишитися тільки два повноваження (виховання і навчання дітей в школах-інтернатах загального профілю і надання медичних послуг вторинного рівня) – чи не замало це для райдержадміністрації та райради, які існують зараз? Також, якщо враховувати, що Україна поки планує використовувати європейську систему обліку адміністративно-територіальних одиниць (NUTS), то за європейськими нормами одним з критеріїв формування районного рівня є населення понад 150 тисяч чоловік. Саме ця цифра сьогодні фігурує в проекті закону «Про основи адміністративно-територіального устрою України», – зазначає Юлія Молодожон.
Зокрема, стаття 8 законопроекту зазначає, що «район – це адміністративно-територіальна одиниця субрегіонального рівня, що складається з громад, загальна чисельність населення яких становить не менше 150 тисяч жителів.
На територіях із щільністю населення менше середньої щільності населення відповідної області район може мати меншу кількість жителів, якщо площа такого району перевищує середню площу району по області.
Район є територіальною основою організації та діяльності місцевого органу виконавчої влади, територіальних органів центральних органів виконавчої влади та органу місцевого самоврядування району, в тому числі для надання адміністративних, соціальних та інших послуг, що не можуть бути надані органами місцевого самоврядування на рівні громад.
Адміністративний центр району визначається з урахуванням історичних особливостей, географічного розташування, наявності інфраструктури для розміщення місцевого органу виконавчої влади, територіальних органів центральних органів виконавчої влади та органу місцевого самоврядування району».
«Тому, з огляду на перелік нових повноважень укрупненого району, відповідно будуть реформовані і органи районної влади. Яким чином? Чекаємо нові зміни в законодавстві і дуже просимо народних депутатів приходити на засідання і голосувати за відповідні законопроекти. У той же час поки невідомо, чи будуть нові укрупнені райони створюватися виключно шляхом об’єднання діючих районів по їх чинним кордонів, або буде можливість «розрізати» райони по контурах об’єднаних громад. Зараз очікується, що Кабінет Міністрів представить методику формування районів, яка визначить критерії формування районів », – пояснила експерт.
Що зміниться для жителів сіл, коли укрупняться райони?
Це, за словами Юлії Молодожон, залежить від того, які громади будуть створені в рамках діючих районів і які функції вони на себе візьмуть.
«Наприклад, сьогодні в Україні існує безліч вже створених моделей громад, які або всі об’єдналися в межах одного району; або весь район розділився на чотири (три, п’ять) громад; або в районі створено кілька громад, але існують ще сільські поради, які живуть самі по собі. Це вносить дуже суттєвий дисбаланс у розподіл бюджетних витрат через нереформовану системи управління. Саме тому урядом передбачено, що протягом 2019 року буде затверджено по кожній області перспективний план, який покаже чіткий поділ на майбутні громади. І тільки після цього можна говорити про укрупнення районів. Але якщо майже всі послуги будуть надаватися в громаді, то місцевим жителям не потрібно буде їздити в новий районний центр для отримання довідок або інших документів. Також поки невідомо, як впишуться в рамки укрупнених районів кордону створених госпітальних округів, оскільки перша концепція по їх створенню сьогодні змінилася », – пояснила експерт.
Виходячи з цього, Одеський Центр розвитку місцевого самоврядування рекомендує: жителям населених пунктів – сконцентруватися на створенні об’єднаних громад (активізації процесу громадських обговорень можливих конфігурацій громад в районах, де громади ще не створені), Одеській обласній адміністрації – приділяти більше уваги висвітленню на офіційному порталі можливих конфігурацій громад з мережею установ соціальної інфраструктури (шкіл, ФАПів, дитячих садків, Центрів надання адмінпослуг), а обласній раді – швидше погодити перспективний план об’єднаних громад, який покриває всю територію області.
Нагадаємо, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України підбило підсумки роботи регіонів з виконання завдань реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, на етапі формування об’єднаних територіальних громад.
Одеська область займає одне з останніх місць. Всього 30,2% території регіону охоплено перспективним планом створення ОТГ.
Вкінці грудня минулого року, за даними Мінрегіону, область направила відомству на обробку схвалений проект змін, однак говорити про те, що Одеська область завершила цю роботу повністю, поки рано.
Джерело – Одеський центр розвитку місцевого самоврядування